خبرگزاری هرانا در ادامه اعمال محدودیت‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، گزارش‌ها حاکی از آن است که تقریباً در بسیاری از شهر‌ها، حضور نوازندهٔ خانم، در کنسرت‌ها ممنوع است.

به گزارش هرانا حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده به ایسکانیوز گفت: حتی من به شوخی اسم گروه را به جای «هم آوایان»، هم آقایان نام نهاده‌ام. در گذشته تنها در چند شهر، خانم‌ها اجازۀ حضور بر روی صحنه را نداشتند اما در حال حاضر تقریبا همه شهر‌ها دارند هماهنگ می‌شوند که در گروه نوازنده خانم نباشد.

concert-H

وی افزود: اخیرا در کنسرتی که با گروه هم آوایان در گرگان اجرا کردیم نیز این مسأله مطرح شد و این رویکرد در طول زمان، منجر به حذف بانوان از عرصه موسیقی می‌شود.

حسین علیزاده با اشاره به اینکه، هنرمندان در این شرایط چاره‌ای جز اجرا ندارند، گفت: همۀ اعضای گروه، با موسیقی زندگی می‌کنند و از این راه امرار معاش می‌کنند. در این شرایط هم مسألۀ اقتصادی مطرح است و هم مسأله معنوی. نوازنده‌ها اگر در خانه بنشینند، آسیب می‌بینند و چه کسی می‌خواهد این آسیب‌ها را جبران کند؟

این آهنگساز و نوازنده موسیقی در ادامه ی گفت و گو با تأکید بر این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانۀ موسیقی به عنوان ارگان‌های مسئول باید برای برطرف شدن این مشکل اقدام کنند، گفت: ما به صورت فردی مدام به این وضعیت اعتراض کرده‌ایم اما باید به این مسأله به صورت جمعی نیز اعتراض کرد.

وی افزود: در مورد مسایل موسیقی هر روز شخصی، تصمیمی می‌گیرد و این اشخاص یک عده عوامل دارند که به سالن‌ها می‌ریزند و کنسرت‌ها را به هم می‌زنند.

این آهنگساز و نوازنده، با انتقاد از هرج و مرج موجود در حوزۀ موسیقی گفت: من فکر می‌کنم هرج و مرجی که ما در اوایل انقلاب، آن زمان که هنوز قانون اساسی‌ای وجود نداشت، تجربه کرده‌ایم، دوباره دارد، تکرار می‌شود و نمی‌دانم چه راهکاری برای برطرف شدن این هرج و مرج‌ها وجود دارد.

او با اشاره به این که با مجوز گرفتن شخصی که ۵۰ سال در موسیقی فعال بوده، موافق نیست، گفت: با وجود این، من برای برگزاری کنسرت، مجوز می‌گیرم چون بر طبق قانون باید برای اجرای کنسرت مجوز داشته باشم. ولی کسانی که مجوز می‌دهند، خودشان قانون را زیر پا می‌گذارند، می‌خواهم ببینم در چنین شرایطی معنی قانون چیست؟ به نظر من قانون را، قانون گذاران می‌شکنند.