شهروند علی شریفیان: استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال روز سه شنبه وارد لندن شد تا خود را برای شرکت در اجلاس سران ناتو (پیمان نظامی اتلانتیک شمالی) آماده کند.

در جریان بحران اکراین که مدتی است شروع شده و هر لحظه شدت و گستره بیشتری به خود می گیرد، نخست وزیر کانادا به شدت به انتقاد از ولادیمیر پوتین، رهبر فدراسیون روسیه و عملکرد و سیاست متجاوزانه او پرداخته است. به نظر می رسد که هارپر در این اجلاس هم که در ولز بریتانیا برگزار می harperشود، مواضع انتقادی تندی علیه تجاوزات روسیه به اکراین بگیرد.

هارپر در حالی در اجلاس سران ناتو شرکت می کند که بودجه نظامی کانادا را در بودجه امسال دولت خود، نسبت به بودجه ارتش در سال ۲۰۱۱ به میزان دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کاهش داده است.

کانادا حدود یک درصد تولید ناخالص ملی خود را به ارتش اختصاص داده و می دهد. این میزان کمتر از بودجه نظامی تقریبا تمام کشورهای عضو ناتوست. ناتو از اعضای خود خواسته و می خواهد که دست کم دو درصد تولید ناخالص ملی خود را به نیروهای نظامی شان اختصاص بدهند.

در دیگر زمینه ها کانادا قدرت اجرایی و عملی اثر بخشی برای مقابله با آنچه تهدیدات روسیه و تمایلات کشورگشایی آن خوانده می شود، دارد و به کار گرفته است. کانادا همراه و در کنار ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، روسیه را به شکل گسترده ای تحریم کرده است. به لحاظ نظامی اما هارپر مانند همه نخست وزیران کانادا توان و امکانات زیادی برای عرضه کردن به توان نظامی ناتو ندارد.

از شروع بحران اکراین کانادا شش هواپیمای جنگنده فانتوم ۱۸ و حدود ۱۰۰ پرسنل نظامی برای شرکت در عملیات بازدارنده و تجسسی ناتو به شرق اروپا اعزام کرده است.