شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه دوم سپتامبر سال تحصیلی جدید مانند تمام استانهای کانادا (بجز مدارس بی سی) در انتاریو هم شروع شد. به این مناسبت رسانه های کشور گزارش های ویژه ای منتشر کردند.

سی بی سی در ارتباط با آغاز سال تحصیلی در انتاریو بر اساس آمارهای اداره آمار کانادا گزارشی خواندنی در سایت خود منتشر کرده است. در این گزارش آمده امسال پنج میلیون دانش آموز و دو میلیون دانشجو در انتاریو سال تحصیلی را آغاز می کنند.

مجموعا حدود ۴۴۰ هزار مدرس به کار آموزش این هفت میلیون نفر مشغول خواهند بود. ۳۹۶ هزار آموزگار تمام وقت یا نیمه وقت در مدارس ابتدایی یا متوسطه درس می دهند و تدریس به دانشجویان کالج ها، موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها را ۴۵ هزار استاد و پروفسور بر عهده دارند.

والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه به طور معدل سالانه ۱۴۰۰ دلار خرج هر فرزند خود می کنند و شهریه دانشجویان دانشگاه های انتاریو به طور متوسط در سال به ۵۷۷۲ دلار می رسد. از این نظر انتاریو یکی از گرانترین استانها برای تحصیلات عالی است.

kids-classroomدر میان رشته های مختلف دانشجویان رشته های مختلف دندانپزشکی از دیگر دانشجویان شهریه شان بیشتر است و سالانه حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ دلار می پردازند.

بجز تعطیل روز شکرگزاری اولین تعطیلی آنها که به مدرسه و یا دانشگاه می روند ۱۶ هفته دیگر است و آن زمانی است که کریسمس و سال نو فرا می رسد. دانشجویان به طور متوسط در هفته ۱۵ ساعت سر کلاس درس حاضر می شوند اما ۱۷ ساعت در خانه درس می خوانند و با این ترتیب یک دانشجوی تمام وقت در هفته ۳۲ ساعت وقتش به تحصیل و درس خواندن می گذرد.

جالب ترین آمارها مربوط به درصد دانش پژوهان رده های مختلف است که صاحب تلفن های هوشمند هستند. بر اساس آمارها حدود یک چهارم دانش آموزان دوره اول متوسطه تلفن هوشمند دارند اما هشتاد درصد آنها که در سال آخر دوره دبیرستان هستند، صاحب تلفن هوشمند هستند. از این نظر دانش آموزان از بزرگترین اقشاری هستند که از کاربران جدی تلفن های همراه و هوشمند بشمار می روند.