شهروند علی شریفیان: جان برد، وزیر امور خارجه کانادا هفته گذشته به عراق سفر کرد و از مناطق نبرد پیشمرگه های کرد، در کردستان عراق با نیروهای داعش، بازدید کرد. در این دیدار وی در گفت وگو با فرماندهان و مقامات کردستان تاکید کرد برای حل مشکلات موجود باید به تقویت دولت مرکزی عراق پرداخت.

او در این دیدارها اشاره کرد که کانادا اخیرا ۱۵ میلیون دلار به نیروهای مقاومت کُرد، کمک کرده است که ۱۰ میلیون دلار آن صرف هزینه کلاهخود و جلیقه‌های رزمی شده و ۵ میلیون دلار دیگر آن برای کمک به جلوگیری از ورود نیروهای داعش به منطقه هزینه شده است.

john-bairdاو همچنین اشاره کرد که ۷ میلیون دلار کمک انسان دوستانه دیگر از سوی کانادا برای امور اضطرارای و سلامتی آسیب دیدگان از نبرد در شمال عراق اختصاص یافته است.

در این دیدارها نمایندگان پیشمرگه ها اعلام کردند که این نبردی طولانی خواهد بود و برای موفقیت در آن نیازمند سلاح هستند. یکی از خواسته های اصلی این نیروها در حال حاضر دریافت کمک های نظامی و تجهیزات سخت افزاری و تسلیحات است و این موردی است که غرب هنوز برای انجام آن با تردید مواجه است.

وزیر خارجه کانادا، اگرچه از تایید چنین درخواستی سر باز زد، اما با اشاره به اجلاس سران ناتو که روزهای ۴ و ۵ سپتامبر در ولز بریتانیا برگزار شد، اشاره کرد که کانادا و متحدانش دراین نشست، همه گزینه ها برای مقابله با داعش را مد نظر خواهند داد و در صورت نیاز اقدامات نظامی را هم در دستور کار قرارخواهد گرفت.

یکی از نگرانی ها درباره تجهیز نیروهایی که علیه داعش می جنگند، عواقب بعدی آن است. کما اینکه بر اساس اطلاعات موجود داعش در حال حاضر از بخشی از کمک ها ی نظامی که غرب برای مقابله با دولت بشار اسد در سوریه در اختیار مخالفان او قرار داده بود، استفاده می کند.