روحیه صفاجو، شادان شیرازی و تارا هوشمند سکوت خود را، در قبال محرومیت از تحصیل به دلیل باورهای دینی، شکستند

شادان شیرازی و تارا هوشمند (روسری آبی) از قبول شدگان کنکور که از راه یافتن به دانشگاه به دلیل بهایی بودن بازماندند

شادان شیرازی و تارا هوشمند (روسری آبی) از قبول شدگان کنکور که از راه یافتن به دانشگاه به دلیل بهایی بودن بازماندند

شادان شیرازی، دختر بهایی که در کنکور امسال دانشگاه‌ها در رشته‌ی ریاضی و فنی، موفق به کسب رتبه‌ی ۱۱۳ شده بود، دوشنبه‌شب (۱۷ شهریور-۸ سپتامبر) پس از وارد کردن اطلاعات خود در وب‌سایت سازمان سنجش برای اطلاع از نتیجه‌ی انتخاب رشته‌اش، با این پیام روبه‌رو شد که باید به آدرس سازمان سنجش در خیابان کریم‌خان زند تهران مراجعه کند.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی و به نقل از تقاطع، او امروز با مراجعه به این سازمان، نامه‌ای را به “هیات گزینش دانشجو” نوشته و در آن تاکید کرده که به خاطر اعتقادات مذهبی‌اش از پذیرش او در دانشگاه خودداری شده آن هم در حالی‌که در هیچ مرحله‌ای درباره‌ی این اعتقادات از وی حتی سئوال هم نشده است.
همچنین تارا هوشمند شهروند بهایی ساکن شیراز که در کنکور سراسری سال جاری شرکت کرده بود علیرغم قبولی از ادامه تحصیل محروم شده است.بنا به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تارا هوشمند که در کنکور سراسری سال جاری شرکت کرده بود با مراجعه به سایت سازمان سنجش مطلع می‌شود که از انتخاب رشته و ادامه تحصیل بازمانده است.
در طی پیامی که در صفحه شخصی تارا هوشمند در سازمان سنجش وجود دارد وی باید «به آدرس تهران، خیابان کریم‌خان زند، پلاک۲۰۴، سازمان سنجش کشور، طبقهٔ دوم مراجعه نمایید.»
گفتنی است، هرسال شهروندان بهایی که حاضر نمی‌شوند دین اسلام را به عنوان دین خود اعلام کنند از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم می‌شوند.
روحیه‌ صفاجو“، از همان آغاز از دریافت رتبه‌ی کنکور بازمانده بود و از وی خواسته شده بود تا به ساختمان سازمان سنجش در کرج مراجعه کند. مراجعه‌ای که تاکنون بدون پاسخ مانده و حتی درخواست پیگیری او نیز هم‌چون سایر داوطلبان بهایی از سوی کارمندان این سازمان ثبت نشده است.
این دختر بهایی که صفحه‌ی فیسبوکش را به مکانی برای برای پیگیری “حق تحصیل” خود و دیگر دوستان بهایی‌اش تبدیل کرده، حدود سه هفته قبل (۲۵ مرداد-۱۷ آگوست) پس از یکی از مراجعات بی‌نتیجه‌اش به سازمان سنجش نوشته بود: «می‌دانم در آخر نامه‌هایم به جایی نمی‌رسد و باز هم صدایم شنیده نمی‌شود… اما در روز تولدم عهدی بسته‌ام و برای وفا به عهدم خواهم ایستاد… لطفا من را ببینید… من همانم که از تحصیل محروم شده… همانم که چندین بار در طول تحصیل در مدرسه پرونده‌اش را بیرون کشیدند به جرم دفاع از خودش در برابر نا‌سزا و تحقیر… همانم که پدرش را به زندان بردند به جرم جواب دادن به سئوال‌های مردم درباره دینش… همانم که برادرش را اخراج کردند به جرم بهایی بودن… آری من همانم که مادرش را در عنفوان جوانی‌اش به زندان بردند… همان که پدر و مادرش به علت بهایی بودن از تحصیل محروم شدند… همان که پدرش اسمش را به سختی برایش گرفته زیرا اسمش مربوط به شخصیتی تاریخی و بهایی است… من را ببینید و صدایم را بشنوید.»
او پیش‌تر نیز در نامه‌ای به حسن روحانی خواهان عمل کردن رییس جمهوری اسلامی به وعده‌هایش شده بود: “آقای روحانی عزیز! من از شما نمی‌خواهم که برادر و پدر و مادر و عموها و زن‌عموها و خاله‌ها و دایی‌ها و دخترعمو و پسردایی و پسرخاله‌ها و دخترخاله‌های اخراجی‌ام را به دانشگاه برگردانید فقط می‌خواهم از این خانواده‌ی بزرگ مرا به دانشگاه راه دهید؛ همین کافیست تا بتوانیم به شما اعتماد کنیم و بدانیم بر سر قول خود هستید.»
گفتنی است محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
فرناز روحانی شهروند بهائی در روز ۲۸ مرداد ماه سال جاری و پس از ۴ ترم تحصیل در رشته ی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد واحد شیراز به علت “اعتقاد به آئین بهائی” از این دانشگاه اخراج شد.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، پیگیری های این دانشجوی اخراجی بهائی پس از اخراج از دانشگاه بی نتیجه مانده و مدرک و دلیل کتبی مبنی بر اخراج به ایشان ارائه نشده است. این دانشجوی اخراجی ورودی مهر ۹۱ بوده و بیش از ۷۳ واحد گذرانده است.
این در حالی است که پیگیری های ایشان از مرکز دانشگاه آزاد شیراز بی پاسخ مانده است و وی برای گرفتن جواب به تهران مراجعه کرده و در تهران نیز مسئولان هیچ جوابی به این شهروند بهائی نداده اند و تنها به ایشان اعلام شده که این اخراج بنا به درخواست حراست کل در تهران بوده است.
نکته قابل توجه اعلام مسئولین حکومتی از تریبون های مختلف مبنی بر محروم نشدن هیچ شخصی به علت اعتقادات شخصی از دانشگاه است که با این وجود دانشجویان ستاره دار و اقلیت های مذهبی همواره در سال های گذشته از تحصیل محروم و اخراج می شوند.
۳۶۰تن از بهائیان محروم از تحصیل در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفته‌اند به‌رغم وعده‌های دولت یازدهم، روند محرومیت بهائیان از تحصیل به همان شکل گذشته همچنان ادامه دارد.
بهائیان محروم از تحصیل از حسن روحانی، به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواسته‌اند که مصوبات این شورا را تغییر دهد.
در نامه خطاب به حسن روحانی آمده است: «در اغلب موارد بسیاری از مسئولان بلندپایه‌ وزارت علوم و سازمان سنجش دلیل اصلی ادامه‌ پروژه محرومیت از تحصیل بهائیان توسط دولت حسن روحانی و دولت‌های پیشین را «مصوبات مخفی شورای عالی انقلاب فرهنگی» اعلام می‌کنند.
آن‌ها به حسن روحانی، به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفته‌اند که توانایی تغییر این مصوبات را دارد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه‌ ششم اسفندماه ۱۳۶۹ خود، بهائیان ایران را از تحصیل و همچنین از اشتغال در اماکن دولتی محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی اگر هویت یک بهائی پس از ثبت‌نام در دانشگاه و در هنگام تحصیل روشن شود این فرد از تحصیل محروم می‌شود.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهائیان به‌عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نشده‌‌اند و پس از انقلاب ایران همواره مورد تبعیض‌های سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند. گفته می‌شود از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون دست‌کم ۲۰۰ بهائی اعدام شده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران آئین بهائیت را که در قرن ۱۹ میلادی به‌وجود آمده و بیش از هفت میلیون پیرو دارد «فرقه ضاله» می‌داند و به همین دلیل پیروان این آئین را از حقوق شهروندی خود محروم می‌کند.