Farhad-Farsadi-n

بر اساس آخرین آمار منتشره توسط موسسه زمین شناسی کانادا و مرکز تحقیقات زلزله شناسی، تحقق زلزله در اکثر مناطق کانادا امری محتمل برآورد می شود

و بر خلاف باور اکثر مردم که تصور می کنند خبری از آثار زلزله مخصوصا در مناطق میانی نیست بایستی عنوان کرد که بعد از تغییرات اخیر آب و هوایی همه چیز دستخوش تحولات عجیبی شده است. در ادامه همان گزارش آمده که اگر زلزله در مناطق بریتیش کلمبیا تحقق یابد احتمال بروز سونامی هم غیر قابل انتظار نیست و در این حالت آثار زیانبار این حادثه هم از نظر مالی و هم جانی بسیار زیاد است.

طی سال اخیر در سراسر کانادا ۱۹۵ بار زلزله تحقق یافته که ۱۸ درصد آن در مناطق میانی، ۵ درصد در مناطق شرقی و بقیه در مناطق غربی اتفاق افتاده است.

موسسه زمین شناسی به همراه انستیتو بیمه گران کانادا تحقیقی به عمل آوردند که طی آن از حدود ۵۹۰ نفر سئوال مشابهی را پرسیدند:

“تصور می کنید که در صورت وقوع زلزله و بروز خسارت چه مرکزی مسئول تامین خسارت مالی و جانی است؟”

بالای ۹۰ درصد در پاسخ گفتند که دولت کانادا تامین کننده خسارت است و ۱۰ درصد مابقی تصور کردند که اتوماتیک بیمه هستند و شرکت های بیمه خسارتشان را برآورد و تامین می نماید.

البته در کانادا موسسه دولتی وجود دارد که اگر خسارات فاجعه آمیز طبیعی به وقوع بپیوندد و قابل بیمه نباشد، ایشان تا سقف معقولی خسارتش را پرداخت می کنند، ولی چون ریسک زلزله قابل بیمه شدن است، لذا در این طبقه بندی نمی گنجد.

جالب است بدانید با توجه به جدول ریسک هر منطقه از کانادا حق بیمه خاصی دارد.

 

شهر و حق بیمه سالانه زلزله برای منزل مسکونی با ارزش ۳۰۰ هزار دلار

تورنتو- انتاریو ۱۵ دلار

وینی پگ- مانیتوبا ۲۵ دلار

مونترال- کبک ۱۷۸ دلار

ادمونتن – آلبرتا ۲۸۴ دلار

هالی فکس- نوا اسکوشیا ۳۱۳ دلار

ونکوور- بریتیش کلمبیا ۳۳۲ دلار

ریچموند- بریتیش کلمبیا ۵۱۵ دلار

حق بیمه سالانه بیمه آپارتمان بین ۵ الی ۵۰ دلار است. در طی سالیان اخیر شرکت های بیمه اتکایی که اکثرا اروپایی هستند با طرح و راه اندازی سمینارها شرکت های بیمه و بروکرها را تشویق کردند تا در جهت آگاهی مردم اقدام کنند تا همه در خرید پوشش بیمه زلزله اقدام نمایند. از جانب دیگر در همکاری مشترکی با شرکت های بیمه آنها را تعلیم داده اند که هر چه بهتر در شناسایی ریسک حوادث طبیعی و فاجعه آمیز آموزش ببینند تا نه افزایشی باعث تحمیل و نه کاهشی باعث ضرر و زیان طرفین گردد.

برای اطلاع از کم و کیف پوشش زلزله حتما با بروکر بیمه خود مشورت نمایید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com