به گزارش رادیو آمریکا، روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رهبران کشورهای مختلف جهان یکی بعد از دیگری پشت تریبون رفتند و برای حفاظت از کره زمین در برابر تغییرات اقلیمی، وعده کمک‌های چند میلیارد دلاری دادند. این وعده‌ها در پاسخ به هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، و درخواست عوض کردن روند تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین انجام گرفت.

نشست یک‌روزه سران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با حضور بیش از یکصد رهبر از کشورهای پنج قاره، میزگردی است با وعده‌های غیرالزام‌آور. هدف از نشست امسال فراهم کردن زمینه تدوین یک پیمان جهانی جدید برای تغییرات جوی در دسامبر سال آینده میلادی است.

rally-S

تظاهرات صدها هزار نفره در نیویورک

در حالی که اکثر رهبران جهان از جمله اوباما در این اجلاس حضور داشتند، نخست وزیر کانادا، استفان هارپر علیرغم حضور در نیویورک ترجیح داد که به جای خود Leona Aglukkaq وزیر محیط زیست کانادا را به اجلاس بفرستد.

در این کنفرانس از استرالیا و کانادا به عنوان کشورهایی که رکورد بدی در تولید گازهای گلخانه ای دارند با عنوان “محور کربن” نام برده شد و این در جایی بود که نه رهبر کانادا و نه استرالیا در این اجلاس سخنرانی نکردند.

بیش از ۱۵۰ کشور برای نخستین بار، سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹ خورشیدی) را به عنوان مهلتی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی تعیین کردند؛ اما وقتی برزیل ـ که یکی از کشورهای اصلی در این زمینه است ـ اعلام کرد به این برنامه نمی‌پیوندد، عملی بودن چنین هدفی مورد تردید قرار گرفت. اهمیت جنگل‌ها، به ویژه در نقش آنها در جذب گاز گلخانه‌ایِ دی‌اکسید کربن است. ایالات متحده، کانادا و کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلامیه‌ای را امضا کردند که آن‌ها را ملزم می‌کند تا سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹خورشیدی) جلوی کم شدن جنگل‌ها را بگیرند و تا سال  ۲۰۳۰ (۱۴۰۹ خورشیدی) جنگل زدایی را به کلی ریشه‌کن کنند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه گفت: «امروز باید جهان را در مسیر جدیدی قرار دهیم. مسأله اصلی و اولیه عصر ما تغییرات اقلیمی است. این مسأله‌ای است که امروز ما را می‌سازد. واکنش ما به آن، آینده ما را تبیین می‌کند.»

پس از سخنان آقای بان، رؤسای کشورها سخنرانی کردند و هر یک وعده کمک مالی برای عملی کردن این هدف را دادند ـ کمک‌هایی که از حداقل پنج میلیارد دلار شروع می‌شد. سوای کمک مالی، وعده‌ها شامل کاستن از مصرف سوخت‌های فسیلی ـ زغال سنگ،  نفت و بنزین ـ و جلوگیری از تخریب جنگل‌هایی بود که کربن هوا را جذب می‌کنند.

در میان پیشنهادهای اندکی که در این نشست ارائه شد، پیشنهاد اتحادیه اروپا بود که برای بعد از سال ۲۰۲۰ هدف‌های مشخصی را مطرح کرد: کشورهای عضو اتحادیه مصرف گازهای گلخانه‌ای را پایین خواهند آورد،  به نحوی که تا سال ۲۰۳۰، میزان مصرف این کشورها به ۴۰% مصرف سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) برسد. اتحادیه همچنین اعضا را به استفاده از انرژی قابل تجدید برای ۲۷% از برق مصرفی، و افزایش بازدهی انرژی به میزان ۳۰% فراخوانده است.

سازمان ملل می‌گوید اگر وعده‌های داده شده در مورد احیا و افزایش جنگل‌ها عملی شود، درست مثل این خواهد بود که همه اتوموبیل‌های دنیا را از خیابان‌ها جمع کرده باشیم. کشورها، شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی تعهد کرده اند که تا سال ۲۰۳۰، مساحتی بیش از یک میلیارد مایل مربع جنگل را احیا کنند.

در کنار آقای بان، لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر آمریکایی و سفیر سازمان ملل در زمینه تغییرات اقلیمی، ال گور، معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا،  و راجندرا پاچوری، رئیس گروهی از پژوهشگران که برای تحقیقات در زمینه گازهای گلخانه‌ای و جنگل‌ها جایزه نوبل دریافت کرده‌اند، یکصدا تأکید کردند که فرصت برای عمل بسیار اندک است.

این اجلاس در حالی برگزار شد که دو روز پیش از آن، در روز یکشنبه صدها هزار نفر در شهر نیویورک در «راهپیمایی آب و هوای مردم» شرکت کردند و خواستار توجه دولتمردان به تغییرات آب و هوایی و خطر گرمایش زمین شدند.

 این راهپیمایی در دیگر شهرهای بزرگ جهان از جمله لندن، برلین، سیدنی ، ریودوژانیرو و چند شهر دیگر جهان برگزار شد.