شهروند علی شریفیان: این هفته اعلام شد که نخست وزیر کانادا روز پنجشنبه (امروز) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک سخنرانی خواهد کرد.

استفن هارپر از سال ۲۰۰۶ که به مقام نخست وزیری کانادا رسیده، تنها دو بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده است که دومین بار آن در سال ۲۰۱۰ یک سال پیش از برگزاری انتخابات فدرال ۲۰۱۱ بود. بنا به گزارش رسانه ها انتظار می رود نخست وزیر کانادا عمدتا درباره تجاوز روسیه به harperUNخاک اوکراین و خطر حکومت اسلامی داعش برای صلح و امنیت جهان، مسئله سلامت مادران باردار و رفاه کودکان و مسائلی در این زمینه سخن بگوید.

منتقدان دولت محافظه کار از جمله پل دووار نماینده منتقد سیاست خارجی دولت محافظه کار از ان دی پی گفته است که هارپر حضور در سازمان ملل و همکاری با این سازمان بین المللی برایش مهم نیست و اگر در سخنرانی خود به مسائل مهم جهانی و آنچه مواضع کاناداست نپردازد معلوم می شود به مناسبت نزدیک شدن انتخابات فدرال دارد از این تریبون استفاده می کند.

مگان لسلی منتقد امور محیط زیست ان دی پی هم یادآور شده هارپر در اجلاس سران جهان درباره مسائل محیط زیست شرکت نخواهد کرد و این در حالی است که مسائل و مشکلات زیست محیطی اکنون یکی از مسائل و مشکلات عمده جهان است. در سالهایی که هارپر در مجمع عمومی شرکت نکرده، جان برد، وزیر امور خارجه کانادا در آنجا به نمایندگی از کانادا سخنرانی کرده است.