Farhad-Farsadi-n

با فرا رسیدن فصل سرما و یخبندان در کانادا آنهایی که توانایی جسمی / مالی و زمانی دارند به فکر برنامه ریزی سفر می افتند. اکثر ما ایرانیان اولویت را به کشور عزیزمان داده و قصد سفر به نیت دیدار عزیزان و اقوام و دوستان و آشنایان را در اولویت بررسی قرار می دهیم. عده ای هم که تازه به کانادا آمده اند و به این زودیها قصد ندارند به ایران برگردند جذب مناطق گرمسیری شده و به قول معروف دلی به آب زده و خود را برای یک سفر دریایی /کروز آماده می کنند.

بر اساس آمار منتشره توسط انستیتو بیمه گران کانادا در هر دو صورت حدود ۶۶ درصد مسافران کانادایی بیمه مسافرتی می خرند که بسیار تصمیم عاقلانه ای است.

با این مقاله نظر شما خوانندگان محترم را به مزایای بیمه یاد شده از زوایای دیگری که تا به حال به آن پرداخته نشده است، جلب می نماید.

 

سفر دریایی کروز به مناطق گرمسیری

اخیرا بسیار دیده شده که مسافرانی که به قصد استراحت و کسب آرامش عازم سفر کروز شده اند، متاسفانه با حوادث ناگواری مواجه گردیده اند، از آن میان مسمومیت های شدید/دریازدگی و بیماری های عفونی بسیار خطرناک را می توان نام برد. در این گونه موارد مهمترین چیز اقدام سریع و به موقع امداد پزشکی است تا بیمار را به نزدیکترین مرکز پزشکی معتبر اعزام کرد. حال تصور کنید که در میان دریا یا اقیانوس به چه وسیله ای این انتقال ممکن است. قطعا به خاطر فرد بیمار نمی توان مسیر کروز را عوض کرد چون خلاف قوانین دریایی و کنوانسیون های بین المللی است هر گونه تغییر مسیر بایستی مربوط به منافع جمع باشد. البته در خود کروز هم پزشک برای همچنین مواردی وجود دارد ولی امکانات موجود در اکثر موارد کافی نیست. برای این مورد تنها راه امداد هوایی(امداد هلی کوپتر) است که می تواند جان بیمار را از مرگ حتمی نجات دهد. اگر بیمه نامه مسافرتی شما این پوشش را هم دارا باشد با ارایه آن به کاپیتان و یک تماس با بخش امدادرسانی شرکت بیمه این مهم عملی شده و هلی کوپتر مورد نظر از نزدیکترین محل خشکی به پرواز درآمده و بیمار را به اولین و مجرب ترین مرکز پزشکی منتقل می کند. در سال گذشته چندین مورد امداد هوایی توسط شرکت های بیمه تحقق یافت که در نتیجه باعث نجات جان بیمه شده گردید.

مهمتر از همه اگر در سفر کروز همراهی هم داشته باشید این سرویس شامل حال همراه مسافر هم خواهد شد.

 

سفر هوایی به ایران  

توجه داشته باشید که در صورت مسافرت به کشور عزیزمان ایران مهمترین بخش پیگیری و دریافت غرامت پزشکی و هزینه های درمان مدراک مثبته است. به عبارتی شرکت های بیمه کانادایی به هر دلیلی زیاد به مدارکی که در ایران تهیه می شود اعتماد ندارند. از این رو لازم است که بیمار و همراهش در تهیه مدارک مستند بسیار کوشا باشند. اگر در ایران بیمار شدید اولین اقدام تماس تلفنی با بخش غرامت شرکت بیمه است که شماره ۸۰۰ یا ۸۸۸ دارد و ایشان را از محل بستری و نام پزشک و نوع بیماری مطلع کنید. سعی کنید این اقدامات توسط پزشکی که قادر به مکالمه انگلیسی است انجام شود. بعد از این مرحله تمامی مدارک پزشکی را توسط بیمارستان و نظام پزشکی(دکتر) مهر کنید.

مهمترین اقدام تایید این مدارک توسط وزارت دادگستری و امور خارجه است و مهمتر از آنها تایید توسط پزشکان معتمد دولت کانادا که همه ایرانی هستند و در سراسر ایران مطب دارند. شاید به خاطر داشته باشید که وضعیت سلامتی شما و خانواده توسط آنها تایید شد و برای دولت کانادا قبل از آمدن به کانادا ارسال گردید.

ضمن آرزوی سفری شاد و بی خطر توصیه مینماید قبل از سفر با بروکر خود مشورت نمایید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com