بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ کانادا: سعید متین پور فارغ التحصیل فلسفه از دانشگاه تهران به دلیل فعالیت هایش در دفاع از هویت آذربایجانی، نوشتن مقالات در وبلاگ شخصی و نشریات آذربایجانی در زمینه حقوق ملی و زبانی آذربایجان در نشریات کشور، پیگیری  وضعیت فعالان بازداشت شده آذربایجانی، و انتقادهای صریح و بی پرده نسبت به آنچه که آنها را سیاست های نژادپرستانه و غیر انسانی حکومت ایران علیه آذربایجانی ها می دانست مورد خشم حکومت ایران قرار داشت. 

سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی در ۴ خرداد ۸۶ ( ۲۵ مه ۲۰۰۷) و چندین ماه پس از شرکت در کنفرانس بین المللی در رابطه با حقوق بشر ترکیه، در شهر زنجان دستگیر شد و پس از ۹ ماه بازداشت، که با شکنجه جسمی و روحی همراه بود به قید وثیقه ۵۰۰  میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.  متین پور ۷ ماه از مدت ۹ ماهه بازداشت خود را در سلول انفرادی اداره اطلاعات زنجان و بند ۲۰۹ زندان اوین تهران گذرانده و در این مدت از امکان ملاقات و تماس تلفنی با خانواده و وکیل محروم بود. وی در این مدت تحت شکنجه های شدید جسمی و روحی قرار گرفته بود که شکنجه های اعمال شده در دوران بازداشت باعث شده است که او دچار بیماری های متعددی شود.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران طی جلسه ای غیر علنی در خرداد ۸۷ (ژوئن  ۲۰۰۸) براساس اعترافاتی که تحت شکنجه از متین پور و دیگر بازداشت شدگان گرفته بود، وی را به اتهام همکاری با دول خارجی متخاصم، و تبلیغ علیه نظام به ۸ سال حبس محکوم کرد، این حکم در ۲۹ آبان ۸۷ (۲۰ نوامبر ۲۰۰۸) توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تائید شد. متین پور پس از احضار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که جهت پاره ای توضیحات صورت گرفته بود بازداشت و برای اجرای حکم ۸ سال زندان به زندان اوین تهران منتقل شد.

خانم عطیه طاهری همسر متین پور در رابطه با صدور و اجرای حکم ۸ سال زندان برای همسرش می گوید:”اگر مستنداتی مبنی بر مجرم بودن همسرم در دستگاه قضائی موجود بود، چرا همان ابتدا بر اساس همان مستندات  متین پور را محاکمه نکردند، و اگر مستنداتی وجود داشت باید همان ابتدا مستندات ارائه می شد و سعید براساس آن مستندات محاکمه می شد و نه بر مبنی اعترافاتی که تحت فشار شکنجه از وی اخذ شده محاکمه می شد و این در حالی است که ۱۱ متهم دیگر پرونده همگی تبرئه شده اند”.

خانم عطیه طاهری وضع جسمی متین پور را بد توصیف می کند و خبر از نگهداری همسرش در بند زندان های غیر سیاسی در محیطی با بیماری های عفونی می دهد.  به گفته همسر متین پور، زندان از لحاظ پزشکی امکاناتی ندارد و بخش عمده ای از درمان همسرش در زندان امکان پذیر نیست و او نیاز به استراحت و فیزیوتراپی دارد.

گزارشگران بدون مرز در ۲۱ تیر (۱۲ژوئیه ۲۰۰۹) و کمیته دفاع از روزنامه نگاران در روز ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه ۲۰۰۹)  هرکدام با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن صدور حکم ۸ سال زندان برای متین پور از بازداشت وی ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی وی شده اند.  پیش از این نیز سازمان های عفو بین الملل، فرانت لاین، انجمن جهانی قلم  طی بیانیه های جداگانه ای از مسئولان حکومت ایران خواسته بودند تا متین پور را بدون قید و شرط  آزاد کند. این نهادها اعلام کرده اند که سعید متین پور زندانی عقیده و وجدان است.

متین پور از ناراحتی های گوارشی بویژه خونریزی معده، کمردرد، بیماری های قلبی، بیماری ریه و سرگیجه های شدید رنج می برد که این ناراحتی ها اخیرا تشدید شده اند.

ما زیرپا گذاشتن قوانین و مقررات حاکم بر حقوق متهمان در سیستم قضائی جمهوری اسلامی، محاکمه و صدور احکام غیر قانونی را محکوم می کنیم.

ما تحمیل مرگ تدریجی بر فعالان آذربایجانی در سیاهچال های رژیم جمهوری اسلامی را محکوم می کنیم.

ما مجامع بین المللی ذیربط و روشنفکران و آزادیخواهان ایران را به دفاع از جان سعید متین پور دعوت می کنیم.

ما خواستار آزادی بی قید و شرط سعید متین پور هستیم.