این صفحه به بهائیان اختصاص داردbahaee logo

می دانیم که خداوند خالق ما است. اوست دانا و بینا، آنچه را که می خواهیم و آنچه را که احتیاج داریم می داند. پس چرا دعا می کنیم؟ خداوند احتیاجی به دعای ما ندارد، اما ترقّی روح ما منوط به دعا و مناجات است، چه که دعا غذای روح است. هنگامی که دعا می خوانیم از نظر روحانی تقویت می شویم. از طریق عشق که ما را به عوالم الهی مرتبط می سازد، تأئیدات و عنایات حقّ به ما می رسد. دعا و مناجات استعداد کسب مواهب روحانیه ما را زیاد نموده به سعادت حقیقی فائز می شویم.

راه رسیدن به حقّ مستقیم ولی دقیق است. موانع بیشماری ممکن است در این راه باشد. به وسیله راز و نیاز و التماس خالصانه و مستمر می توانیم بر این موانع غلبه نموده در این سبیل هدایت شویم. پس از آن که به هدایت الهی در این راه قرار گرفتیم، دعا و مناجات ما را کمک می نماید تا به سوی حقّ توجه کرده پیش رویم و از سرنوشت مخصوصی که برای ما مقدّر شده غافل نشویم بدین سبب است که باید مرتباً دعا و مناجات بخوانیم تا به وسیله عشق الهی روح ما ترقّی نماید و تقویت شود و راه سعادت ابدی را با کمال استقامت بپیمائیم.

حضرت بهاءالله می فرمایند: (آیات الهی را هر صبح و شام تلاوت نمائید. کسی که نخواند به عهد و میثاق الهی وفا ننموده است و آن که امروز از عهد و میثاق اغراض کند از نفوسی محسوب است که از اول لا اول از پروردگار اعراض نموده است).

و نیز می فرمایند: (مضمون بیان مبارک این است: توکل به خدا کن و اراده خود راترک کن و به اراده او تمسّک نما، رضایت خود را بگذار و رضای الهی را اخذ نما).

حضرت بهاءالله دعا و مناجات و نماز را یکی از احکام قرار داده اند. با تلاوت دعا و نماز به درگاه الهی وفا می کنیم. همچنین می دانیم که حضرت بهاءالله مناجات هایی جهت تلاوت در موارد مختلف نازل فرموده اند و بعضی از آنها قوّت و تأثیر خاصی عنایت فرموده اند.

هنگامی که دعا می خوانیم، فکر و روح خود را متوجه و متمرکز به سوی حق می نمائیم. باید قبل از شروع مناجات کمی تأمل کنیم تا ذهن و فکر خود را از امور دنیوی و مادّی پاک و منزّه نماییم. پس از اتمام مناجات، باید در کلماتی که تلاوت کرده ایم تفکر نمائیم نه آن که فوراً به کار و فعالیت دیگری مشغول شویم. این حالت را باید چه در تنهایی و چه در جمع انجام دهیم. وقتی که فرد دیگری نیز دعا می خواند می توانیم احساس کنیم که خود ما در حال راز و نیازیم. باید با کمال دقت به کلماتی که خوانده می شود گوش دهیم و حالت دعا و مناجات را در خود حفظ کنیم. حضرت عبدالبهاء می فرمایند:

“وقتی که انسان بنهایت تضرع و ابتهال به مناجات پردازد، قصدش به این محبتی است که به خدا دارد نه از جهت خوف از او و یا ترس از نار جهنم و نه به امید نعیم و جنت. وقتی که انسان مفتون حبّ دیگری گردد ممکن نیست از ذکر معشوقش سکوت اختیار کند، پس چقدر صعب است برای انسانی که مفتون محبت الله باشد از ذکر او دم فرو بندد. شخص روحانی از هیچ چیز مسرت نیابد مگر به ذکر الهی.”

حضرت عبدالبهاء می فرمایند که دعا و مناجات مکالمه با خداوند است. “مکالمه” یعنی گفتگو با فردی. بنابراین هنگام دعا و مناجات ما با خداوند گفتگو می کنیم.

اگر انسان شخصی را از صمیم قلب دوست داشته باشد، آرزوی قلبی او آنست که در حضور محبوبش باشد و با او صحبت کند. دعای ما نیز باید گفتگوی عاشقانه با خالق خود و خداوند یگانه باشد. در هنگام دعا، ما که ضعیف و ناتوان هستیم می توانیم از خداوند مقتدر و توانا در نهایت التجاء و التماس طلب یاری و کمک نمائیم. باید همواره در خاطر داشته باشیم که به وسیله دعا و مناجاتی که در نهایت خلوص و صفا تلاوت می شود ما به حقّ نزدیک می گردیم و به لقای الهی فائز می شویم.

شرط مهم دیگر برای وصول به مراتب عالیه دعا و مناجات ایمان است. باید اطمینان کامل به فضل و عنایت حق داشته باشیم و یقین کنیم که خداوند آنچه را که به صلاح ما است برایمان مقدر می نماید. حضرت عبدالبهاء می فرمایند:

الله ابهی

ای متوجه الی الله چشم از جمیع ما سوی بربند و به ملکوت الهی برگشا آنچه خواهی از او خواه و آنچه طلبی از او طلب بنظری صدهزار حاجات روا نماید و بالتفاتی صد هزاردرد بی درمان دوا کند و بانعطافی زخمها را مرهم نهد و بنگاهی دلها را از قید غم برهاند آنچه کند او کند ما چه توانیم کرد یعفل مایشا و یحکم مایرید است پس سر تسلیم نه توکل بر ربّ رحیم به والبهآ علیک ع ع

هوالله

ای خداوند مهربان این اطفال نازنین صُنع دست قدرت تواند و آیات عظمت تو خدایا این کودکان را محفوظ بدار. مویّد بر تعلیم کن و موفق به خدمت عالم انسانی فرما. خدایا این اطفال دُردانه اند در آغوش صدف عنایت پرورش ده تویی بخشنده و مهربان. ع ع

خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید:     پیامگیر : ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵   ، ایمیل: anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی :      www.reference.bahai.org/fa