شهروند- علی شریفیان: از هفته گذشته که استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال در جلسه ای با شرکت تجار و سرمایه گذاران آمریکایی به دعوت روزنامه مشهور وال استریت ژورنال اعلام کرد که بنا به درخواست آمریکا، کشور دوست و متحدمان، کانادا ممکن است برای مبارزه با داعش و جلوگیری از تجاوزات جنگی این گروه افراطی در عراق و سوریه با اعزام هواپیماهای جنگنده اف ۱۸ خود به عراق، با گروه کشورهای ائتلاف به F-18_Canadaرهبری آمریکا همکاری های گسترده تری بکند، این خبر به سرفصل خبرهای رسانه های کانادا و از اخبار مهم رسانه های جهان تبدیل شده است.

گروه زیادی از مردم کانادا، نمایندگان و رهبران اپوزیسیون انتقادات و اعتراضاتی به این تصمیم هارپر دارند و عنوان کرده اند. جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال با انتشار بیانیه ای اعتراضی خواستار شفافیت نخست وزیر درباره این تصمیم مهم شده و اتخاذ چنین تصمیم هایی را بدون مشورت و نظرخواهی و رای پارلمان کانادا نادرست خوانده است. توماس مولکر، رهبر ان دی پی هم دوشنبه و سه شنبه این هفته مانند هفته گذشته در قسمت پرسش و پاسخ پارلمان پرسش های متعددی درباره این ماموریت احتمالی جنگی مطرح کرده است. جان برد، وزیر امور خارجه دولت فدرال مبارزه با داعش را بسیار مهم خوانده و از میان بردن این نیروی افراطی مسلمان را برای امنیت کانادا در درجه اول اولویت در سیاست خارجی کانادا قرار داده است.

هارپر پس از بازگشت از سفر نیویورک، روز سه شنبه با کابینه اش جلسه ویژه ای برگزار کرد که قرار بوده چهارشنبه هم ادامه یابد، اما هارپر در پارلمان در پاسخ به پرسش های مولکر توضیح داد که هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

منتقدان دخالت نظامی بیشتر کانادا در عراق عمدتا نگران چند مسئله و از جمله توانایی انجام این ماموریت به وسیله اف ۱۸ های نیروی هوایی که مدت قابل توجهی از عمرشان می گذرد هستند و از این مهمتر میزان گستردگی عملیات، احتمال بمباران سوریه و طول مدت ماموریت هم جزو نگرانی های آنهاست.

تا به اینجا کانادا ۶۹ مستشار نظامی به عراق اعزام کرده و به تازگی هواپیماهای باربری نیروی هوایی بیش از ششصد تن ساز و برگ نظامی را به نیروهای ارتش عراق و همینطور مبارزان کردستان عراق رسانده اند.

گروهی از مخالفان شرکت نظامی کانادا در عراق می گویند این حرکت آغاز ماموریتی است که پایان آن نامعلوم است. هارپر هم پاسخ داده است که این بر عهده کارشناسان نظامی است که تخمین بزنند چنین ماموریتی چه مدت به طول خواهد انجامید. نکته مهم اینکه در شرایط اضطراری دولت فدرال اجبار قانونی برای رای تائید پارلمان برای چنین تصمیم هایی ندارد، اما با توجه به اینکه محافظه کاران در پارلمان اکثریت دارند، هارپر معمولا چنین تصمیماتی را به رای گیری مجلس گذاشته و می گذارد. دیگر اینکه گفته شده بنا به قول سران پنتاگون آمریکا چنین درخواستی را از کانادا به طور دقیق نکرده و این پیشنهاد خود هارپر بوده که کانادا جنگنده های خود را در عراق و برای درهم کوبیدن داعش به کمک نیروهای ائتلاف بفرستد. این خبری است که به طور رسمی تائید نشده است.