polls

شهروند- علی شریفیان: تاکنون و به ویژه پس از اینکه جاستین ترودو به رهبری حزب لیبرال انتخاب شد لیبرال ها در نظرسنجی ها گام به گام مقبولیتشان در میان مردم برای رای دادن در انتخابات آینده که حدود یک سال دیگر، اکتبر ۲۰۱۵ قرار است برگزار شود، افزایش داشته است، اما بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی که به وسیله EKOS Politics با متدلوژی همه جانبه تری انجام شده، خبر از مقبولیت استثنایی لیبرال ها در کل کشور و به ویژه در دو استان مهم و تعیین کننده انتاریو و کبک می دهد.

در جریان انتخابات ۲۰۱۱ محافظه کاران با ۶/۳۹ درصد آرای مردم به دولت اکثریت دست یافتند. ان دی پی ۶/۳۰ درصد آرا را به دست آورد و لیبرال به بدترین نتیجه تاریخ خود رسیدند و تنها ۹/۱۸ درصد آرای مردم نصیبشان شد.

اکنون اما این نظرسنجی که حدود دو هفته پیش با شرکت ۱۵۴۹ نفر انجام شده می گوید لیبرال ها ۳/۳۸ درصد، محافظه کاران ۹/۲۴ درصد و ان دی پی هم با فاصله کمی با محافظه کاران از حمایت ۴/۲۴ درصد رای دهندگان برخوردارند.

این نتایج خبر بدی برای محافظه کاران است چرا که در واقع اگر این درصد حمایت ها همین گونه بماند یا احتمالا باز هم به نفع لیبرال ها افزایش پیدا کند در انتخابات ۲۰۱۵ باید در انتظار دشواری های زیادی حتی برای انتخاب به عنوان حزب اپوزیسیون رسمی دولت باشند. در انتاریو که با ۱۰۵ کرسی و در سال ۲۰۱۵ یا ۱۰۸ کرسی در پارلمان نقشی بسیار مهم در انتخاب دولت آینده دارد، لیبرال ها مقبولیتی به مراتب از حد متوسط کل کشور دارند.

۴۸ درصد مردم انتاریو از لیبرال ها، ۲۷ درصد از محافظه کاران و ۱۷ درصد از ان دی پی پشتیبانی می کنند. به عبارت دقیق تر لیبرال با ۲۱ درصد اختلاف جلوتر از محافظه کاران هستند. در کبک که ۷۵ کرسی در پارلمان دارد هم رقابت اصلی بین لیبرال ها و ان دی پی است. لیبرال ها ۳۲ درصد طرفدار دارند و ان دی پی از سوی ۳۶ درصد مردم حمایت می شوند. ۱۰ درصد رای دهندگان گفته اند به محافظه کاران رای می دهند.

ناظران سیاسی بر این باورند با توجه به برنامه محافظه کاران برای شرکت در عملیات نظامی در عراق، این تصمیم که ۸۰ درصد کانادایی ها با آن مخالفند هم باید تاثیر منفی جدی بر مقبولیت محافظه کاران در میان مردم بگذارد و نتیجه این اقدام محافظه کاران را باید در نظرسنجی های آینده ببینیم.