hiva-alizadeh-H

شهروند- علی شریفیان: بر اساس گزارش نشنال پست هیوا محمدعلیزاده ۳۵ ساله در دادگاهی در انتاریو محکوم شده که به عنوان یکی از اعضای القاعده و طالبان به فعالیت های تروریستی مشغول بوده و علاوه بر مجازات ۲۴ سال زندان که از سوی قاضی برایش اعلام شده احتمال دارد از اولین کسانی باشد که بر اساس قانون جدید موسوم به سی ۲۴ که چندی پیش به تصویب پارلمان کانادا رسید، شهروندی اش هم لغو شود.

در قسمتی از این گزارش آمده علیزاده بلافاصله بعد از پایان جنگ ایران و عراق به کانادا آمده و در وینی پگ ساکن شده است. او در آنجا با یک زن از اقوام بومی کانادا ازدواج کرده و در سال ۲۰۰۷ شهروندی کانادا را کسب کرده است. بنا به اعترافات خود علیزاده در دادگاه وی از سال ۲۰۰۹ کارش را

با القاعده و طالبان شروع کرده است و با پوشش و بهانه سفر به ایران به افغانستان رفته و در آنجا در کمپ های طالبان آموزش های تروریستی و از جمله بمب سازی دیده است.

او به دوستان نزدیکش در کانادا گفته است که قصد دارد از این آموزش ها در کانادا استفاده کند.

هیوا محمد علیزاده در یک مورد یک سری وسایل الکترونیکی ویژه عملیات بمب گذاری به صورت قاچاقی از افغانستان به کانادا آورده است.

بر اساس گزارش نشنال پست علیزاده همراه با دو تن دیگر در سال ۲۰۱۰ به اتهام طرح و توطئه برای انجام عملیات تروریستی در کانادا دستگیر شده اند. آنها قصد داشته اند در افغانستان هم عملیاتی علیه نیروهای کانادا انجام دهند.

عضویت علیزاده در القاعده و طالبان یکی از مواردی است که بنا بر قانون سی ۲۴ می تواند سبب لغو شهروندی او بشود. قرار است وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا به زودی در مورد موضوع لغو شهروندی علیزاده تصمیم خود را اعلام کند. با توجه به مدتی که او تا کنون در زندان بوده باید مابقی را در زندان باشد و قبول کرده دست کم در ۹ سال آینده تقاضای بخشش نکند.