رادیو فردا: در ادامه اهدای جوایز نوبل سال ۲۰۱۴، آکادمی سلطنتی علوم در سوئد روز پنج‌‌شنبه، ۱۷ مهرماه، اعلام کرد که جایزه نوبل ادبیات را به پاتریک مودیانو، رمان‌نویس فرانسوی، اهدا می‌کند.

پاتریک مودیانو که در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمده و اکنون ۶۹ سال دارد، در سال ۱۹۷۸ جایزه معتبر فرانسوی گنکور را برای رمان «خیابان مغازه‌های تاریک» دریافت کرد.

آکادمی نوبل در سوئد دلیل اهدای این جایزه معتبر به مودیانو را «هنر خاطره» در دست او ذکر کرده است که مودیانو به‌واسطه آن «دست‌نیافتنی‌ترین سرنوشت‌های بشر را زنده کرده و به تصویر کشیده است».

با این حال حتی پتر انگلوند، دبیر دائمی آکادمی سوئد، در مصاحبه خود پس از اعلام نام پاتریک مودیانو اذعان کرد که آقای مودیانو به رغم معروفیت در فرانسه، در کشورهای دیگر چندان محبوبیتی ندارد.

modiano-S

پاتریک مودیانو برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۴

به این ترتیب امسال نیز دو نویسنده معروف یعنی فیلیپ راث و هاروکی موراکامی، یکی آمریکایی و دیگری مقیم آمریکا، از این معتبرترین جایزه ادبی دنیا بهره‌ای نبردند.

در تمام نظرسنجی‌ها و شرط‌بندی‌ها، راث و موراکامی بیشترین آرا را به عنوان برندگان احتمالی نوبل ادبیات ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده بودند.

از دیگر آثار پاتریک مودیانو که از مادر بلژیکی و پدر یهودی ایتالیایی به دنیا آمده می‌توان به رمان‌های «ماه عسل» و «حکم بازرسی» اشاره کرد.

برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۴ جایزه خود را که معادل یک میلیون و صد هزار دلار ارزش دارد روز دهم دسامبر آینده از پادشاه سوئد در شهر استکهلم دریافت خواهد کرد.

نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ تاکنون به ۱۰۶ نویسنده تعلق گرفته است که در این میان بیشترین سهم را نویسندگان انگلیسی‌زبان با ۲۶ جایزه داشته‌اند. پس از آن نویسندگان فرانسوی و سپس آلمانی زبان قرار دارند که ۱۴ و ۱۳ بار نوبل ادبیات را تصاحب کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۳، آلیس مونرو، نویسنده کانادایی، به خاطر داستان‌های کوتاه خود نوبل ادبیات را از آن خود کرد.

از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۳ تاکنون ۱۰۶ جایزه نوبل ادبیات اهدا شده که از این میان تنها ۱۳ برنده زن بوده‌اند.

سال ۲۰۱۴ مصادف است با دویست و هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس آکادمی سلطنتی علوم سوئد در سال ۱۷۳۹.

book--nobel