نود و هفت سال پیش، تخم مسمومی در خاور نزدیک و میانه کاشته شد که میوه زهرآگین آن زندگی میلیون ها انسان در چند نسل را تباه کرده است.  در ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، پس از سقوط امپراتوری عثمانی و تصویب قیمومیت بریتانیا بر سرزمین فلسطین توسط جامعه ملل، بیانیه ای توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا نوشته شد و در آن از “موضع مثبت” دولت بریتانیا برای “ایجاد خانه ملی یهودیان در فلسطین” سخن گفته شد.

سی و یک سال بعد، در ۱۴ ماه می ۱۹۴۸، براساس طرح تقسیم ارایه شده توسط سازمان ملل تشکیل حکومت اسراییل اعلام گردید که با مخالفت اعراب روبرو شد.  درطرح سازمان ملل بنا بود که سرزمین فلسطین بین اعراب و یهودیان تقسیم شود و بیت المقدس نیز زیر نظارت سازمان ملل باشد.

 امروز ۶۶ سال از اعلام تشکیل دولت اسراییل می گذرد و درتمام این مدت سرزمین فلسطین و مردم آن دستخوش فجیع ترین انواع خشونت و ستمگری اعم از ترور، کشتار،  اشغالگری، آوارگی مردم بی پناه و جنگ های پرتلفات و هزینه ای بوده که آخرین نمونه آن حمله نظامی اسراییل به غزه در تابستان سال جاری بود که بیش از ۲۰۰۰ کشته از جمله ۵۰۰ کودک به جا گذاشت.

 در سه دهه اخیر همه تلاش هایی که برای برقراری صلح و ایجاد امکان همزیستی دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل شده، به دلیل زورگویی خیره سرانه اسراییل و حمایت بی دریغ ایالات متحده و متحدانش از آن، راه به جایی نبرده و این نقطه حساس از جهان را به صورت دمل چرکینی بر پیکر جامعه بین palestine--UKالمللی درآورده است.

با آن که ۲ سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل دولت فلسطین را به عنوان عضو ناظر غیرعضو پذیرفت و راه را برای پذیرش شناسایی آن در سطح بین المللی هموار کرد – که تاکنون ۱۱۲ کشور فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته اند -، اما جای خالی ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، که اکثریت اعضای دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل می دهند، در روند به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل خالی بود.

نزدیک به دو هفته پیش، کشور سوئد در این راه پیشگام شد.  به گزارش “یونایتد پرس”: «استفان لومان، نخست وزیر چپ میانه سوئد در نخستین سخنرانی خود در مجلس این کشور اعلام کرد که کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.  به  این ترتیب سوئد نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا است که فلسطین را به رسمیت می شناسد. نخست وزیر سوئد افزود که مناقشه بین اسراییل و فلسطینیان فقط از طریق اجرای طرح دو کشور بر اساس حقوق بین الملل قابل حل است».

پس از این نخستین گام راهگشا، این هفته نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز در اقدامی، اگر چه نمادین و غیرالزامی برای دولت، با اکثریتی قاطع شامل نمایندگان هر سه حزب عمده انگلستان، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

به گزارش خبرگزاری “ایرنا”، ۲۱ مهر: «نمایندگان مجلس عوام انگلیس شامگاه دوشنبه پس از چند ساعت بحث و گفتگو، در یک رای گیری هر چند نمادین، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند… ۲۷۴ تن از نمایندگان که در این رأی گیری شرکت کردند به این طرح رأی مثبت و ۱۲ تن رأی مخالف دادند».

در این نشست، گراهام موریس، عضو مجلس عوام از حزب کارگر که این رأی گیری را سازماندهی کرده بود گفت: «تشکیل کشور فلسطین نه فقط حق غیرقابل انکار فلسطینی ها است، بلکه به رسمیت شناختن فلسطین خون جدیدی به رگ های روند صلح که به بن بست رسیده است تزریق خواهد کرد».

او افزود: «مجلس عوام باور دارد که دولت انگلیس بایستی کشور فلسطین را درکنار اسراییل  به رسمیت بشناسد… اگر انگلیس دولت فلسطین را، هر چند به شکل نمادین به رسمیت بشناسد، دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز به این سمت کشیده خواهند شد».

با این حال، دولت انگلیس از پذیرفتن مصوبه مجلس عوام سرباز زد و سخنگوی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه پیش از نشست رأی گیری گفت، «حتی اگر نمایندگان مجلس عوام این کشور به لایحه ای که دولت را ملزم می کند فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد رأی

UK-Palestineمثبت دهند، سیاست خارجی لندن در قبال فلسطین تغییر نخواهدکرد».

اما، سیاست خارجی فرانسه، عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل، به گونه ای دیگر است.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهارشنبه ۲۳ مهر: «وزیر امور خارجه فرانسه در نشست پارلمان این کشور گفت: از لحظه ای که ما اعلام کردیم باید دو کشور اسراییل و فلسطین تشکیل شود، لزوم به رسمیت شناختن کشور فلسطین نیز به وجود آمده است اما نباید این اقدام در حد حرف باشد… آنچه ما می خواهیم یک اقدام سمبلیک نیست بلکه اقدامی درجهت کمک به صلح است».

از مجموع این رویدادها: سخنان نخست وزیر سوئد، رأی مجلس عوام انگلیس و موضع گیری وزیر امور خارجه فرانسه، می توان این نتیجه گیری را کرد که به گفته گراهام موریس، نماینده مجلس عوام انگلیس شاید “خون جدیدی به رگ های روند صلح به بن بست رسیده تزریق” شده باشد و بتوان دل به این امید سپرد که چنان که وزیر خارجه فرانسه به صراحت گفته این اقدام “نباید درحد حرف باشد”!

 * شهباز نخعی نویسنده در حوزه ی مسائل سیاسی، ساکن اروپا و از همکاران شهروند است.

Shahbaznakhai8@gmail.com