Jean_Chretien

شهروند- علی شریفیان: هفته گذشته نخست وزیر پیشین لیبرال کانادا در مقاله کوتاهی که در گلوب اند میل منتشرشد، از مواضع جاستین ترودو، رهبر کنونی حزب لیبرال در مخالفت با شرکت کانادا در جنگ در عراق علیه داعش با تاکید و قویا پشتیبانی کرد.

کریتین در مقاله خود یادآوری کرده که در سال ۲۰۰۳ به هنگام تصمیم آمریکا مبنی بر حمله به عراق، و مخالفت کانادا با این جنگ، استفن هارپر بسیار پر سر و صدا از عدم شرکت کانادا در آن جنگ انتقاد می کرد و توضیح داده «متاسفانه استفن هارپر در سال ۲۰۰۳ تاریخ را نمی فهمید و امروز هم تاریخ را درک نمی کند.» «یک تصمیم نادرست، مانند تسخیر عراق می تواند نتایج فاجعه باری برای سالها به بار آورد.»

سپس می افزاید: «میراث روش های دوران استعمارگری در عراق با جنگ ۲۰۰۳ به وسیله غرب ادامه یافت و همان اقدام باعث به وجود آمدن داعش شد. خلافت اسلامی عمدتا نتیجه همان جنگ است.»

نخست وزیر پیشین کانادا سپس می نویسد:«خلافت اسلامی باید متوقف شود. کشورهای غرب باید تاریخ منطقه را درک کنند و بعد از آن در می یابند که چگونه باید عمل کرد.» کریتین افزوده کانادا باید بیدرنگ در سطحی وسیع و گسترده ۵۰۰ هزار آواره ای را که از دست داعش گریخته اند، پناه بدهد و با استفاده از بودجه برنامه جهانی غذا ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کند و آنها را در زمستان سختی که در پیش است، تغذیه کند.