Farhad-Farsadi-n

قطعا در خبرها دیده و شنیده اید که صنعت اتومبیل سازی در حال تغییرات سریعی است. این تغییرات همگی متکی بر تکنولوژی است و از آخرین یافته های بشری سرچشمه می گیرد.

آخرین تحولات برقی شدن اتومبیل ها و از جانب دیگر نقل و انتقال سرنشینان به وسیله اتومبیل های بی راننده است. حالا باید دید که آیا اجتماع می تواند خود را با تحولات تکنولوژیک همگون به جلو ببرد یا بواقع عقب افتاده و نیاز به تدوین قوانین نو و آنهم سریع دارد.

در آخرین جلساتی که در انستیتو بیمه گران کانادا و موسسه خبرگان بیمه کانادا صورت گرفت این موارد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که ماشینی که راننده ندارد و متکی بر تکنولوژی روباتیک حرکت می کند اگر به هر دلیلی تصادف کند حالا موضوع تقصیر در کجا طبقه بندی می شود؟ آیا هنوز هم در آن زمان بحث جریمه رانندگی یا رانندگی در حال مستی مطرح خواهد بود؟

Mobileجواب همه این موارد قطعا خیر است ولی شکل جدید قوانین رانندگی به چه صورت تغییر خواهد کرد؟

در آمریکا اولین ایالتی که پیشقدم شده تا در این موارد تحقیقات خود را شروع کند کالیفرنیا است. این ایالت تا آنجا پیش رفته که حتی قوانین و مقررات خود را برای بیمه اتومبیل هم طراحی کرده و به قول برنامه نویسان خود را برای روز “ر” و ساعت “س” آماده نموده است. در پیش نویس قانون بیمه عنوان شده که درست است که دیگر عامل انسانی در تصادفات آتی تاثیری ندارد ولی به هر دلیلی چون هک کردن برنامه کامپیوتر ماشین خسارت یا غرامتی به شخص ثالث وارد شود این وظیفه جامعه است تا در حراست حقوق ضایع شده زیان دیده پیش قدم شود، لذا همواره نه تنها بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین بایستی باشد، بلکه میزان تعهدات افزایش یافته و از یک میلیون به ۳ میلیون رسیده است، البته چون تواتر ریسک کاهش می یابد، لذا حق بیمه علیرغم افزایش تعهدات کاهش داشته است.

در جلسه ای که مدیران و دست اندرکاران حقوقی کانادا با کارشناسان و خبرگان بیمه داشتند به الگوبرداری از روش های دیگر کشورها تاکید نموده و خواستند درک صحیحی از قوانین انجام شود و سپس در جهت کانادایی کردن آنها اقدام عاجل صورت پذیرد.

در این میان وزارت راه انتاریو نیز وارد این تحقیقات شده و در حال برنامه نویسی جدیدی برای امتحانات رانندگی(که چه مفهومی می تواند داشته باشد؟) جرایم رانندگی و مالکیت ماشین های خودراننده شده است. همگی این موارد به صورت موازی در حال جلو رفتن است چون سرعت تکنولوژی باعث شده همه متعجب و غافلگیر شوند.

سهم بیمه اتومبیل در صنعت بیمه در کانادا حدود ۵۰ درصد است و تصور کنید که با این تغییرات چه میزانی از حق بیمه اتومبیل می تواند کاهش نماید و مهمتر از همه دیگر انتاریو و ساسکاچوان و ونکوور و کبک فرقی ندارد نه تنها محل اقامت تاثیر نخواهد داشت بلکه سن و سال و تجربه رانندگی و حتی داشتن بیمه قبلی هم دیگر عوامل موثر در تعیین حق بیمه نیستند. کارشناسان معتقدند در کاهش حق بیمه داشتن آنتی ویروس ها و برنامه های حمایت شده اتومبیلها است که قادر است شما را کمک نماید.

تصور کنید که در اتومبیل دیگر مفهوم راننده وجود ندارد همه سرنشین هستند و از سفر مورد نظر به یک نسبت لذت می برند. اگر شما در زمره ی گروهی هستید که رانندگی را تفریح و آن را برای خود سرگرمی می دانید تا آنجا که وقت دارید از این فرصت بهره ببرید چون به نظر می رسد گذرا است و غیر قابل تکرار ولی به جای آن از کاهش حق بیمه ها تا یک پنجم بهره مند شده و لذت خواهید برد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com