۱

جمهوری اسلامی چون از داعش عقب افتاده بود پاتک زده و با تصویب مصوبه جنجالی امر به معروف و نهی از منکر توسط مجلس شورای خیلی اسلامی، نشان داد که استاد تمام داعشات عالم است و رسانه های محافظه کار ضمن استقبال از عمل قهرمانانه مجلس، در اجرای مصوبه مذکور سنگ تمام گذاشته و همکاران محافظه کار خود در سراسر جهان را تشویق به اجرای آن نموده اند.

می گویند اولین رسانه ای که در خارج از کشور به ندای وجدان رسانه های محافظه کارِ داخل لبیک گفته، سی بی سی کانادا بوده که حتی برای خودشیرینی از همکاران خود در ایران نیز سبقت گرفته و اقدام به امر به معروف و نهی از منکر نموده. و برای اینکه به جمهوری اسلامی نشان دهد که اصولگرا در همه جهان اصولگراست و به قول معروف خر همان خر است فقط پالانش عوض می شود، این اقدام را از مجری ایرانی خود شروع کرده و صراحتا به ژیان قمشی گفته اند که تمبان شما ایراد دارد چون “واتر پروف” نیست. و از ایشان خواسته اند که اگر می خواهد به فعالیت خود ادامه دهد باید تمبانی بپوشد که قفل داشته باشد. جناب ژیان خان اعتراض کرده که چکار به پایین مردم دارید؟ مگر مردم با پایین شان فکر می کنند؟ اما گویا به خرج رسانه اصولگرای سی بی سی نرفته که نرفته.

همین گزارشات می افزاید خبر ناگهانی قطع همکاری با ژیان به زیان این رسانه تمام شده و بازتاب منفی در تهرانتو یافته و چیزی نمانده بود خون ایرانی ها به جوش بیاید و سی بی سی را گردگیری کنند. طبق گزارشات نرسیده، ایرانیان تهرانتو در حالی که با اشاره به محرم شعار می دادند: این ماه ماه خون است/ سی بی سی سرنگون است، به سمت سی بی سی به حرکت درآمدند. می گویند سی بی سی که گز نکرده بریده بود و سود و زیان مقابله با ژیان را محاسبه نکرده بود، وقتی با اعتراض گسترده ایرانیان تهرانتو مواجه شد، سریعا ماستها را کیسه کرد و خطاب به ایرانیان گفت: به پیر به پیغمبر، به امامزاده بیژن قسم، ما هم مثل آمرِ معروف ساکن تهرانتو، “بنی بلا” که هر هفته در نشریات تهرانتو به فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر مشغول است و به پیژامه و روسری مردم ایراد می گیرد، هدفمان جلوگیری از منکر بود و بس. ما می خواستیم بنی بلا در کارِ خیر فریضه امر به معروف و نهی از jian-Hمنکر تنها نباشد. رئیس سی بی سی هم گفت: ما فقط مصوبه مجلس خود ایرانی ها را اجرا کردیم. والا به ما چه ژیان با چه کسی رابطه دارد؟ مگر ما خدای ناکرده حسودیم؟

۲

می گویند کارشناسان به سی بی سی هشدار دادند که این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست. سی بی سی پرسیده: آخه چرا؟ گفته اند ایرانیان در همه موارد شوخی دارند جز مسایل ناموسی. سی بی سی پرسیده: به گلوی بریده علی اصغر قسم، هدف ما کار خیر و جلوگیری از بی ناموسی بوده. چون آقای ژیان خان تو ماه محرم گفته می خواهد برود سانفرانسیسکو. و بلانسبت سکس دونفره یا آنگونه که جاهل ها می گویند “راف سکس” داشته باشد و ما چون غیرت دینی داریم، به تبعیت از مولایمان پاپ اعظم که هلاک “نزدیکی” بین اسلام و مسیحیت است، می خواستیم به حرمت این دهه، نهی از منکر کرده باشیم. چون همه می دانند در دهه اول محرم، ممکن است از شدت عصبانیت از یزید نامرد دمی به خمره بزنند و آمارها هم نشان از بالا رفتن صرف آب شنگولی در شب عاشورا دارد، که اشکالی هم ندارد، اما امکان ندارد کسی در دهه اول محرم الحرام دست به کارهای بی ناموسی بزند و ما حتی خبرش را داریم که آن قدیم مدیم ها که محله خوش نام دایر بود، فقط یکشب محله خوش نام تعطیل می شده، آنهم شب عاشورا، چون فکر می کردند اگر شب عاشورا تعطیل نکنند، محله خوش نام بدنام خواهد شد. مثل کانادا که فقط یکروز در سال یعنی شب کریسمس همه جا تعطیل می شود.

۳

سران سی بی سی که از اعتراض گسترده ایرانیان تهرانتو شوکه شده بودند، گفتند: مگر ما به صورت ژیان خان اسید پاشیده ایم که ایرانی ها اینقدر عصبانی شده اند؟ تازه ما شنیده بودیم که ایرانیان خیلی دوست دارند پی ببرند کی با کی رابطه دارد بنابراین باید از کار ما استقبال کنند. چون هدف اصلی ما هم افشاگری بود. حالا درست که لب و لوچه مان آب افتاده بود و می خواستیم بدانیم ژیان خان با کی رابطه دارد، ولی خدا شاهد است می خواستیم ته و توی قضیه را در بیاوریم و بعدا سیر تا پیاز جریان را برای ایرانیان تعریف کنیم. کارشناسان گفتند درست است که ایرانیان علاقه شدیدی به افشای روابط آنچنانی دارند و از این که ببینند یک نفر دارد برای زیدی خرج می کند خونشان به جوش می آید و ابا ندارند از این که با صدای بلند بگویند عجب خریه، بدبخت شب تا صبح جون می کنه خرج این و اون می کنه، یا ممکن است ناراحت شوند و بگویند، خره خبر نداره یارو ده دست گشته و مالی نیست. و حتی ممکن است خودشان صد برابر خرج کنند که فقط رابطه آن دو شکراب شود، اما وقتی می بینند یک غریبه کاسه داغتر از آش می شود و به اسم شرع و دین قصد دخالت در قضایای الفیه شلفیه دارد، جونشان به جوش می آید.

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com