پایان دوران توفانی راب فورد

 

شهروند- علی شریفیان: ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه غروب روز دوشنبه ۲۷ اکتبر شبکه سی بی سی اعلام کرد مردم تورنتو با بیش از ۴۰ درصد آرای خود جان توری را به عنوان شهردار بزرگشهر تورنتو برگزیده اند. پس از ماه ها مبارزات انتخاباتی جنجالی در نهایت جان توری توانست با به دست Cover1514آوردن ۳۹۵ هزار و ۱۴۴ رای، ۳/۴۰ درصد از آرای ۹۸۱ هزار و ۱۷۳ نفر از واجدین شرایطی که در انتخابات رای دادند، به مقام مهم شهرداری تورنتو، بزرگترین شهر کانادا برسد.

انتخاب جان توری، سیاستمدار با سابقه پایانی است بر یک دوره پرآشوب در حکومت شهری تورنتو که از چهار سال پیش با شروع شهرداری راب فورد آغاز شده و بویژه در یکی دو سال اخیر وضعیت نابسامانی درست کرده بود. داگ فورد یکی از دو رقیب اصلی توری ۳۳۱ هزار و ۲۰ رای، کمی بیش از ۳۳ درصد و اولیویا چاو که در آغاز به نظر می رسید که در میان مردم طرفداران بیشتری از دیگر کاندیداها دارد، ۲۲۷ هزار و ۹۶ رای یا کمی بیشتر از ۲۳ درصد از کل آرا را به دست آورد.

امسال درصد کل کسانی که از مجموعه واجدین شرایط که در انتخابات به نسبت سال ۲۰۱۰ شرکت کردند به ۶۴ درصد افزایش یافت. نگاهی دقیق تر نشان داد که جان توری بیشتر آرای خود را از مناطق و نواحی مرکزی شهر به دست آورده و داگ فورد عمده آرای خود را در اتوبیکو و توابع تورنتو مثل اسکاربورو به دست آورده است.

جان توری پس از اینکه دو رقیب اصلی اش سخنرانی کرده و ضمن تبریک به وی، نقطه نظرهای خود را درباره انتخابات و آینده تورنتو بیان کردند، روی صحنه رفت و خطاب به صدها تن از طرفداران خود سخنرانی کوتاهی ایراد کرد. جان توری همراه با همسرش روی صحنه ظاهر شد و ضمن تشکر از همه تورنتویی ها که به او رای داده اند، از همه کسانی که جریان مبارزات انتخاباتی به او کمک کرده اند، هم سپاسگزاری کرد. توری گفت که ما باید به چند سال سیاست آشفته و از هم جداسازی و تفرقه انگیز پایان بدهیم و تلاش کنیم تورنتو شهری بشود که هم در کانادا و هم در جهان جایگاه ویژه خود را به دست آورد. این سیاستمدار که پیش از این یک بار در رسیدن به مقام شهرداری تورنتو شکست خورده بود، گفت من خوشحالم که می توانم اکنون تورنتو را نه به چپ و نه راست و بلکه به جلو، به روبرو هدایت کنم.

شهردار انتخاب شده تورنتو که کارش را از اول دسامبر شروع خواهد کرد مبارزات انتخاباتی اولیویا چاو و داگ فورد، رقبای اصلی اش و تلاش و نیت خوب و طرح و برنامه هایی که برای تورنتو عرضه کرده اند را تحسین کرد و درباره راب فورد گفت که آرزو می کنم هرچه زودتر او را سالم و سلامت ببینم.

جان توری از سوی بسیاری از سیاستمداران و از جمله دکتر رضا مریدی مورد حمایت قرار گرفته بود. تورنتو استار هم او را به عنوان شایسته ترین کاندیدا برای تصدی مقام شهرداری تورنتو برگزیده بود. جان توری پیش از این یک بار هم به عنوان رهبر حزب محافظه کاران پیشرو در انتخابات استانی شکست خورده بوده است اما با گزینش او به مقام شهرداری، بالاخره طعم پیروزی را چشید. جان توری ۶۰ ساله به عنوان مدیر در بخش خصوصی اما کارنامه درخشانی دارد.