شهروند- علی شریفیان: روز پنجشنبه جلسه مجلس رنگ و بویی دیگر داشت. همه نمایندگان احزاب در این نشست تاریخی به شکلی که معنای ویژه ای داشت، حضور یافتند. با ورود دسته کوچک تشریفات مجلس که کوین ویکرز با گوی تشریفاتی پارلمان در جلوی آن حرکت می کرد، همه نمایندگان از جای برخاستند و با دست زدن های ممتد طولانی کوین ویکرز را به عنوان قهرمانی که با فداکاری و شجاعت خود، جان نخست وزیر و نمایندگان را از گزند حفظ کرده بود، مورد تحسین قرار دادند.کوین ویکرز که آشکارا احساساتی شده بود با فروتنی سر خم کرد و پس از دقایقی بر سر جای معمول خود نشست.

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا اولین سخنران همایش روز پنجشنبه بود. هارپر با حالتی احساسی که کمتر از او دیده شده و می شود، (نقل به مضمون) ضمن اینکه جان باختن دو سرباز کانادایی را به خانواده، دوستان آنها و همه کانادایی ها تسلیت گفت به ستایش از آنها و همه نظامیان کانادا که از خاک و مردم

در اولین جلسه مجلس پس از حمله    تروریستی، مولکر و ترودو  همراهی خود را با هارپر ابراز کردند

در اولین جلسه مجلس پس از حمله
تروریستی، مولکر و ترودو
همراهی خود را با هارپر ابراز کردند

کانادا با شجاعت و فداکاری حفاظت می کنند، پرداخت.

نخست وزیر کانادا سپس ضمن محکوم کردن حملات تروریستی که روز قبل و روز دوشنبه اتفاق افتاده بود، اعلام کرد با این حملات تروریستی آنها سعی می کنند ما را از اقداماتی که قصد داریم برای مبارزه با تروریسم انجام دهیم، باز دارند و در حالی که تروریسم عزم ما را راسخ تر می کند. هارپر همچنین از حضور همه نمایندگان در پارلمان، یک روز پس از حمله تروریستی سپاسگزاری کرد و این امر را هم نشانه عزم راسخ کانادا در اتحاد و اتحاد یک پارچه علیه تروریسم، توصیف کرد.

وی سپس در حرکتی دیدنی به سوی کوین ویکرز رفت و صمیمانه به نشانه تشکر با او دست داد و بعد به سوی توماس مولکر و پس از آن جاستین ترودو رفت و هر دوی آنها را به نشانه اتحاد در آغوش گرفت. هارپر در قسمت دیگری از سخنان خود گفته بود که ما رقیب هم هستیم، اما دشمن هم نیستیم.

بعد از نخست وزیر، رهبر ان دی پی، اپوزیسیون رسمی دولت به ایراد یک سخنرانی بسیار شنیدنی پرداخت. مولکر هم بر اتحاد همه احزاب و همه کانادایی ها و کمک به یکدیگر تاکید کرد. مولکر هم در حرکت مشابه کوین ویکرز را و پس از او، هارپر و ترودو را در آغوش گرفت. پس از مولکر، جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال سخنرانی ایراد کرد. ترودو هم در موافقت با هارپر و مولکر از اتحاد و یک پارچه بودن کانادایی ها سخن گفت و از کشور کانادا گفت که کشوری است با آغوش و قلبی باز که بر اساس اتحاد و دموکراسی و قانون حرکت کرده و می کند.

نکته اینکه استفن هارپر در سخنرانی خود مرتب و چند بار کسانی را که دست به کشتار دو سرباز زده و بعد به پارلمان حمله کرده «تروریست» خواند و تلویحا آنها را از نیروهای خلافت اسلامی (داعش) معرفی کرد و در حالی که هم مولکر و هم ترودو به شکلی ظریف در سخنرانی خود از این کار خودداری کردند. هر سه اما متفق القول بودند که درهای پارلمان که نماد دموکراسی کاناداست باید به روی مردم باز باشد، اما با توجه به آنچه روز چهارشنبه اتفاق افتاد باید در شیوه مراقبت های امنیتی از پارلمان تجدیدنظر شود و با استفاده از امکانات و طرح های حفاظتی بهتر از مرکز حکومت و دموکراسی کشور به لحاظ امنیتی، مراقبت های بیشتری به عمل آید. همینطور قرار شده با ارائه و تصویب لایحه ای به ماموران امنیتی و پلیس اختیارات بیشتری برای دستگیری کسانی که مظنون به ارتباط با گروه های تروریستی یا تحت تاثیر افکار افراطی هستند و به شدت بر ضد کانادا رادیکالیزه شده اند، داده شود. در این میان این هشدار هم داده شد که بالابردن میزان مراقبت های امنیتی نباید به آزادی های اساسی مردم کانادا خدشه ای وارد کند و باعث تجاوز به حریم خصوصی آنها و تحدید آزادی اندیشه و بیانشان شود.