شهروند- علی شریفیان: فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه آخر هفته گذشته برای یک سفر چند روزه وارد کانادا شد. اولاند همراه با استفن هارپر سفر خود را از استان نفت خیز آلبرتا شروع کرد. فرانسه و از جمله شرکت بزرگ نفتی توتال از بزرگترین سرمایه گذاران نفتی جهان هستند.

جیم پرنتیس، نخست وزیر آلبرتا سفر اولاند به آلبرتا را حادثه ای تاریخی خواند. اولاند بعد از فرانسوا میتران، پس از سال ۱۹۸۷ اولین رئیس جمهور فرانسه است که به کانادا سفر می کند، البته به استثنای سارکوزی که برای شرکت در اجلاس سران گروه ۸ قبل از وی به کانادا سفر کرده بود.

اولاند پس از پایان بازدیدش از آلبرتا در پارلمان کانادا خطاب به سناتورها و نمایندگان سخنرانی ایراد کرد. او در این سخنرانی که ده روز پس از حمله به پارلمان کانادا انجام می شد، از نیروهای امنیتی و بویژه رئیس ماموران امنیتی مجلس کوین ویکرز به خاطر شجاعت و درایتشان ستایش به عمل آورد و خاطرنشان کرد کانادا نباید در مقابله با تروریسم کوتاهی کند.

اولاند در عین حال توضیح داد که احتمالا نمی توان نیروهای افراطی داعش را تنها با

فرانسوا اولاند در کنار استفان هارپر در کانادا

فرانسوا اولاند (چپ)در کنار استفان هارپر در کانادا

بمباران هوایی نابود کرد. رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود کانادا را «دوست بزرگ» فرانسه خواند و یادآور شد که کانادا می تواند و باید در حفظ محیط زیست و مبارزه با گرمایش جهانی نقش مهم و موثری بازی کند.

فرانسه قرار است در دسامبر ۲۰۱۵ میهماندار یک نشست بزرگ و مهم برای حفظ محیط زیست باشد و اولاند گفت که ما روی کانادا و برنامه هایش برای مبارزه با آلودگی هوا حساب می کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه پس از اتاوا در ادامه سفر خود به کبک رفت. وی در مجلس ملی کبک سخنرانی مهمی ایراد کرد. اولاند پیوند فرانسه و کبک را پیوندی تاریخی خواند که قدمتی بسیار طولانی تر از ۴۰۰ سال (سال تشکیل کشور فرانسه نو در کبک) دارد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین یادآور شد که کبک و فرانسه همراه با هم می توانند نقش موثری در حفظ فرهنگ و زبان فرانسه در جهان بر عهده بگیرند و در توسعه «فرانکوفونی» فعال باشند.

کانادا و فرانسه با هم مبادلات تجارتی گسترده ای دارند که سالانه به حدود هفت میلیارد دلار می رسد و این مبادلات با امضای شدن توافق نامه تجارت آزاد بین دو کشور رو به افزایش است.