شهروند- علی شریفیان: استفن هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کاران فدرال هفته گذشته با تغییراتی، تاریخ و چگونگی دادن بخشودگی مالیاتی به زوج هایی که هر دو کار می کنند و مجموع درآمدشان شامل مالیات زیادی می شود را اعلام کرد.

بر اساس برنامه دولت قرار است با محاسبه جداگانه مالیات بر درآمد کانادایی های واجد شرایط سالانه حداکثر ۲۰۰۰ دلار بخشودگی مالیاتی به آنها داده شود.

این وعده ای بود که هارپر در جریان انتخابات ۲۰۱۱ داده بود ولی حالا و در زمانی که کمتر از یک سال به انتخابات فدرال ۲۰۱۵ باقی مانده، اجرای آن را اعلام کرده است. در همچنین بخشودگی مالیاتی خانواده هایی که فرزند دارند، به ازای هر فرزند تا ۶ سال از ۱۰۰ دلار در سال به ۱۶۰ دلار افزایش

استفان هارپر نخست وزیر کانادا

استفان هارپر نخست وزیر کانادا

خواهد یافت و به همه فرزندان تا ۱۷ سال هم به ازای هر فرزند ۶۰ دلار در سال پرداخت خواهد شد.

قرار است اما چک های این بخشودگی مالیاتی در ماه جولای ۲۰۱۵ چند ماه پیش از انتخابات فدرال ۲۰۱۵ برای واجدین شرایط دریافت آن فرستاده شود.

نمایندگان و رهبران احزاب مخالف، از جمله اسکات بریسون، منتقد امور مالی حزب لیبرال، این برنامه محافظه کاران را مورد انتقاد قرار داده و می گوید این بخشودگی مالیاتی تنها شامل شمار محدودی از کانادایی ها می شود که در آمدهای بالا دارند و به طور واضح یک کادوی مالیاتی برای تشویق این گروه از کانادایی ها برای رای دادن به محافظه کاران است.

جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال هم ضمن انتقاد از این بخشودگی مالیاتی، به عنوان توضیح گفته است «این بخشودگی یعنی به کسانی مانند خانواده من و هارپر کمک می شود و به طبقه متوسط مردم که نیازمند چنین بخشودگی هایی هستند، کمک نمی شود.»

نمایندگان ان دی پی هم با یادآوری سخنان و نظر جیم فلاهرتی از این برنامه هارپر به شدت انتقاد کرده اند. جیم فلاهرتی، وزیر درگذشته دارایی به هنگام ارائه یکی از لوایح بودجه دولت گفته بود « تقسیم مالیاتی» به اکثریت مردم کمک نمی کند. این بخشودگی و پرداخت ویژه فرزندان در مجموع بیش از پنج میلیارد دلار هزینه دارد و حدود ۲۰ درصد کانادایی ها از آن استفاده خواهند برد.

جاستین ترودو گفته است اگر حزب لیبرال به قدرت برسد این طرح و برنامه بخشودگی مالیاتی را لغو خواهند کرد.