آشتی با حیوانات

بیشتر ما با خوردن گوشت حیوانات بزرگ شده ایم، بدون اینکه حتی بدانیم این گوشت از کجا می آید و چطور از بشقاب ما سردرمی آورد و وقتی می فهمیم واقعا شوکه می شویم.

بیشتر گوساله ها، جوجه ها و سایر حیواناتی که برای گوشتشان پرورش داده می شوند، تا کشته شدن و به سر میز غذا آمدن زندگی بسیار بد و ناخوشایندی را پشت سر می گذارند. زندگی آنها با عکس هایی که شما در ذهن خودتان دارید و یا در کتاب های قصه می بینید بسیار فرق دارد.

آن عکس ها، حیوانات را در مزرعه و در حال چرا و گذران یک زندگی خوب و طبیعی نشان می دهند، در حالی که واقعیت جز این است و آنها دیگر در بسیاری از نقاط جهان به این شکل زندگی نمی کنند. در عوض، تقریبا همه حیوانات داخل قفس ها و سالن های پر ازدحامی پرورش داده می شوند که حتی امکان تکان خوردن و چرخیدن به دور خود را هم ندارند.

بچه ها به محض تولد از مادرشان جدا می شوند و هرگز به آنها اجازه بازی داده نمی شود و هرگز تابش آفتاب را بر پوست خود حس نمی کنند.

امروزه پس از توجه به حقیقت نحوه ی پرورش حیوانات در مرغداری ها و دامپروری های صنعتی، انسان های زیادی به گیاهخواری رو آورده اند. این افراد به خاطر حیوانات، سلامتی خودشان، و محیط زیست لب به گوشت نمی زنند. بعضی از آنها علاوه بر گوشت، سایر محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، لبنیات و … را هم مصرف نمی کنند و به آنها وگان می گویند.

factory-farmمطالعه نشان می دهد که کشتن و خوردن حیوانات خود ما را هم می کشد.

مهم ترین بیماری هایی که به نوعی به خوردن گوشت ارتباط پیدا می کنند عبارتند از: سرطان، بیماری قلبی و سکته و … با نخوردن گوشت خطر ابتلا به این بیماری ها بسیار کم می شود.

وقتی به جای کشت غلات، زمین و آب را صرف پرورش حیوانات کنیم، آب و خاک گرانبها از دست می رود، درختان قطع می شوند تا زمین کافی برای چرای حیوانات یا مزارع کارخانه ای فراهم شود و برای چاق کردن سریع حیوانات مواد شیمیایی به مصرف می رسد و این مواد در نهایت به زمین و جویبارها برمی گردد.

در هر دقیقه فضایی به اندازه سه برابر یک زمین فوتبال از جنگل های استوایی از بین می رود تا برای چرای گله ها و مزارع کارخانه ای و دامپروری های صنعتی جای کافی ایجاد شود، اما هر فرد گیاهخوار در سال نزدیک به ۲۰۰۰ مترمربع از این درختان را نجات می دهد. بنابراین با گیاهخوار شدن ما تنها حیواناتی را که برای غذا پرورش داده می شوند نجات نمی دهیم، بلکه جنگل و حیوانات جنگل را هم نجات می دهیم!

شما می توانید همه پروتئین مورد نیاز خود را از سبزیجات، سویا، آجیل، خشکبار، برنج، گندم، سیب زمینی و حبوبات تأمین کنید.

چه می توانیم بکنیم؟

توجه کنید که گوشت غذای شما پیش از آن حیوانی زنده و دارای احساسات بوده است. با گیاهخوار شدن چرخه ظلم به موجودات مظلوم و بی گناهی را که درست مثل ما از زندگی در یک مکان راحت، غذای خوب و دوست داشته شدن از سوی دیگران لذت می برند، متوقف کنید.

گیاهخوار بودن کم هزینه تر از گوشت خوردن است. با غذاهای گیاهی اوقات صرف غذا جالب تر هستند چون غذاهای جدید زیادی را باید امتحان کنید.

گیاهخواری نشان می دهد که چه دل بزرگ و مهربانی دارید. گیاهخواری را می توانید یک باره و یا آهسته آهسته شروع کنید.

گراهام هیل، روزنامه نگار جوان و بنیانگذار TreeHugger.com از کسانی ست که به خاطر محیط زیست گیاهخواری را توصیه می کند. او از تجربه ی خودش در این مورد می گوید، که به خاطر تخریب هایی که مزارع صنعتی پرورش حیوانات به محیط زیست می زنند، او تصمیم گرفته در خلال هفته گیاهخوار باشد ولی آخر هفته ها گوشت بخورد. این هم روشی است که شما هم می توانید امتحان کنید.

سخنان ۴ دقیقه ای گراهام هیل در TED را با عنوان Graham Hill: Why I’m a weekday vegetarian گوش کنید. آماری که می دهد باورنکردنی ست.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران، در دو شعبه (هشتگرد کرج و قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook: Friends of Vafa Animal Shelter

www.vafashelter.com