جلسه استیضاح وزیر کشور روز سه شنبه با رای نمایندگان به استیضاح، پایان یافت.

 شهروند ۱۲۰۲ ـ پنجشنبه ۶ نوامبر ۲۰۰۸


 

علی کردان که ۱۵ مردادماه جاری با رای نمایندگان به وزارت کشور رسیده بود، با رای مثبت نمایندگان به استیضاح، باید از بالاترین جایگاه وزارت کشور خداحافظی کند.

به گزارش ایسنا، جلسه استیضاح وزیر کشور روز سه شنبه با رای نمایندگان به استیضاح، پایان یافت.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی پس از صحبت‌های موافقان استیضاح و دفاعیات کردان، رای‌گیری با ورقه صورت گرفت که در نهایت از میان ۲۵۶ کارت توزیع شده، با ۱۸۸ رای سفید (موافق استیضاح)، ۴۵رای کبود (مخالف استیضاح)و ۱۴ رای زرد(ممتنع) ، با  استیضاح وزارت ۹۱ روزه کردان در وزارت کشور موافقت شد.

جلسه استیضاح کردان

احمدی نژاد: به جلسه استیضاح وزیر کشور نمی روم

به گزارش بی بی سی، احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پیش از استیضاح علی کردان گفت که استیضاح  وزیر کشور را قبول ندارد و در جلسه مربوط به آن شرکت نمی کند.

احمدی نژاد که پس از پایان جلسه هیات دولت صحبت می کرد، گفت: "استیضاح وزرا باید نسبت به عملکرد آنها صورت بگیرد، لذا استیضاح وزیر کشور قانونی نیست و من در جلسه استیضاح ایشان شرکت نمی‌کنم."

مطابق آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهوری و وزیری که استیضاح می شود، در جلسه استیضاح سه ساعت فرصت برای دفاع دارند.

احمدی نژاد گفته است: "هر تصمیمی که نمایندگان مجلس بگیرند بر روی کار دولت اثری نخواهد داشت. ما مجلس را یار خود می‌دانیم اما این استیضاح را قبول نداریم."

رئیس جمهور ایران ضمن دفاع از وزیر کشور و مظلوم خواندن او گفته است: "اگر مدرک آقای کردان غلط هم باشد چه اثری دارد؟ من پیش از این حتی عبارت کاغذ پاره را درباره آن به کار بردم برای اینکه تنها یک مدرک افتخاری بوده است."

رئیس جمهوری ایران در عین حال از نمایندگان مجلس انتقاد کرده است که "با استیضاح وزیر کشور می خواهند دولت را از اکثریت بیندازند و کلیت آن را با مشکل مواجه کنند."

رئیس جمهوری ایران، درباره اخراج نماینده دولت از مجلس و برکناری او توسط دولت گفت: " اهدای چک پنج میلیونی، اشتباه مأمور دولت در مجلس بود که درست عمل نکرد و با او به شدت برخورد و دیروز برکنارش کردیم."

احمدی نژاد گفته است: "امروز با عتاب با همکاران در دولت صحبت کردم و به آنها گفتم که دیگر نمی‌پذیرم که نظارت بر زیرمجموعه اینگونه باشد. فردی با انجام کاری همه دولت را زیر سئوال ببرد و هم فضای کشور را تحت تاثیر قرار دهد."

صبح روز یکشنبه دوازهم آبان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، از محمود عباسی، مدیر کل دفتر دولت در مجلس به علت "بازی با حیثیت مجلس" انتقاد کرده و گفته او دیگر حق ندارد در مجلس حضور داشته باشد.

ساعاتی پس از اعلام اخراج نماینده دولت از مجلس، ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی با "کارمند خاطی" توصیف کردن محمود عباسی، خبر داد که او شنبه شب از سمت خود برکنار شده است.

عباسی متهم شده است که با پرداخت چک پنج میلیون تومانی به نمایندگان مجلس، درصدد بوده از آنها برای انصراف از استیضاح علی کردان وزیر کشور، امضا بگیرد.