Azita-Ghahreman-1

آزیتا قهرمان، موفق به دریافت «جایزه ی ادبی ی لیتل لودویگ نوبل» از جمهوری ی اودمورتیای روسیه شد. منتخب اشعارآزیتا قهرمان توسط سرگی دزیوبا و نادیا ویشفسکایا به روسی ترجمه شده است.

از آزیتا قهرمان، شاعر ایرانی ی ساکن سوئد، تاکنون چندین دفتر شعر منتشر شده و شعرهایش به زبان های مختلفی از جمله انگلیسی، فرانسه، هلندی، آلمانی، روسی، اوکرایینی، عربی، سوئدی، دانمارکی، مقدونی، آذری، آلبانی، ترکی و چینی ترجمه شده است.

کتاب های او عبارتند از: «آوازهای حوا»، «تندیسهای پاییزی»، «فراموشی آیین ساده ای دارد»، «اینجا حومه های کلاغ است»، «زنی آمد مرا بپوشد»، «شبیه خوانی» و «هیپنوز در مطب دکتر کالیگاری». گزیده ی اشعار آزیتا قهرمان در لندن توسط نشر اچ اند اس مدیا منتشر شد.

آزیتا قهرمان همچنین سه کتاب شعر به سوئدی و یک کتاب شعر به انگلیسی منتشر کرده، و شعر معاصر سوئد را به فارسی ترجمه کرده است از جمله منتخبی از اشعار توماس ترانسترومر که به تازگی توسط نشر نصیرا منتشر شد.

این جایزه ی ادبی ی بین المللی به یادبود برادر آلفرد نوبل، « لودویگ نوبل» که سالها در اودمورتیای روسیه زندگی کرده و فعالیت های فرهنگی داشته، بنیانگزاری شده است.

Azita-Ghahreman-2

این جایزه از طرف آکادمی ی هنر و فرهنگ اودمورتیای روسیه اهدا می شود. برندگان این جایزه ادبی در سال ۲۰۱۴ عبارتند از: آتاناس وانچف از فرانسه، ریستو واسیلوسکی از صربستان، دیمیتار خریستوف از بلغارستان، یتون کلمندی از بلژیک، زبیگنیف ولادزی فرونچک از لهستان و آزیتا قهرمان از ایران.

شهروند به آزیتا قهرمان شاعر پرکار و مطرح ایرانی ساکن سوئد این موفقیت را تبریک می گوید و برای او آرزوی موفقیت های بیشتر در امر شعر و ادب دارد.