شهروند شریفیان: در اجلاس گروه ۲۰ استفان هارپر، نخست وزیر دولت فدرال کانادا خبرساز شد. روزهای ۱۵ و ۱۶ نوامبر نهمین اجلاس سران کشورهای جی ۲۰ در شهر بریزبین استرالیا برگزار شد. علاوه بر سران کشورهای این گروه مجموعا چهار هزار نفر از نمایندگان کشورهای شرکت کننده نیز در این اجلاس مهم جهانی حضور یافتند.

بر اساس گزارش های منتشر شده حدود ۲۵۰۰ روزنامه نگار و گزارشگر این اجلاس را برای رسانه های جهان گزارش کردند. این اجلاس زیر یک چتر کم سابقه اقدامات و محافظت های امنیتی که در استرالیا سابقه نداشته، برگزار شد.

g20موضوع اصلی مورد بحث سران ۲۰ کشور جهان و نمایندگان این کشورها مسئله بحران و مشکلات اقتصادی جهان و یافتن راه حلی برای همکاری این کشورها برای حل این مشکلات بود.

انتظار می رفت موضوع مهم تغییرات جوی جهان هم در این اجلاس مورد توجه قرار بگیرد اما این موضوع مهم در دستور کار، بحث و تبادل نظر اجلاس قرار نگرفت.

فدراسیون روسیه، هئیت نمایندگی این کشور و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری آن از شرکت کنندگان مهم این اجلاس بودند. بنا به گزارش رسانه های جهان، پوتین در این اجلاس با بی توجهی و سردی رهبران کشورهای دیگر قرار گرفت.

خبرگزاری کانادا از جمله خبر داد که در جریان این اجلاس دو روزه پوتین با هارپر روبرو می شود. رئیس جمهوری روسیه دستش را به منظور دست دادن با هارپر جلو آورده و هارپر گفته است: «فکر می کنم باید دست بدهم، اما فقط یک چیز می توانم بگویم: از اوکراین بروید بیرون».

مدتی است که روسیه به واسطه نفوذش در اوکراین و با تکیه بر طرفداران پیوستن به روسیه، نیروهای نظامی خود را در قسمت های مختلف اوکراین مستقر کرده است.

کانادا همسو با کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به طور جدی با اشغال اوکراین به وسیله روسیه مخالفت کرده و مصرا خواستار خروج نیروهای این کشور از اوکراین و احترام به استقلال به آن شده است. اکثریت مردم اوکراین خواستار نزدیکی و حتی پیوستن کشور خود به اتحادیه اروپا هستند.

در جریان این اجلاس پوتین آنچنان مورد بی توجهی قرار گرفت که پیش از پایان اجلاس به روسیه برگشت. مقامات روسی اما اعلام کردند برگشت پوتین به روسیه برای شرکت در یک جلسه مهم بوده است. گروهی از تحلیلگران وقایع اوکراین را آغاز «جنگ سرد» تازه ای بین روسیه و غرب قلمداد کرده اند.