شهروند شریفیان: نتایج یکی از آخرین نظرسنجی هایی که به وسیله بنگاه سنجش افکار «نانوس» انجام شده، پس از ماه ها برای اولین بار نشان داد که ۳۲ درصد استفان هارپر را فرد شایسته تری برای نخست وزیری می دانند. ۳۰ درصد جاستین ترودو و ۲۰ درصد هم توماس مولکر را به عنوان بهترین نخست وزیر انتخاب کرده اند. نتایج دیگر این نظرسنجی که هفته پیش منتشر شد حاکی بر اینست که لیبرال ها هنوز از مقبولیت بیشتری برخوردارند. ۵۲ درصد گفته اند که قصد دارند به لیبرال ها رای بدهند و harper۴۱ درصد تصمیم دارند به محافظه کاران و ان دی پی رای بدهند.

اینکه هارپر بعد از مدتها در نظرسنجی ها از ترودو پیشی گرفته برای او اهمیت بسیار دارد. ناظران سیاسی از جمله مایکل وارن، سیاستمدار، مدیر عامل پست کانادا و معاون وزیر پیشین در تورنتو استار دلایل دیگری هم ارائه کرده اند که احتمال اعلام انتخابات پیش از موعد به وسیله هارپر و رای گیری در بهار را بالا می برد. هارپر در جریان روسیه و اوکراین موضع سرسختانه قابل توجه ای گرفته است. کشته شدن دو سرباز کانادایی در خاک کانادا مسئله مقابله با تروریسم را به مسئله مهم روز تبدیل کرد و به نظر می رسد کانادایی ها در زمینه امنیت به هارپر اعتماد بیشتری دارند و پیش از این هارپر به همین منظور، با هدف مقابله با خطر دولت اسلامی (داعش) به نیروی هوایی کانادا ماموریت جنگی مبارزه با نیروهای افراطی مسلمان را در عراق داده است.

مسئله دیگر شروع محاکمه سناتور خلع شده پیشین محافظه کار مایک دافی در ماه آوریل است. این محاکمه همراه خود به هر حال تبعات و تبلیغات منفی سنگینی برای محافظه کاران و بویژه شخص نخست وزیر خواهد داشت. به اینها باید خرسندی گروهی از مردم که از بخشودگی مالیاتی ویژه زوج های پر درآمد و فرزندان تا ۱۷ سال سود می برند را اضافه کرد. با در نظر گرفتن همه اینها و پیروزی در به دست آوردن دو کرسی در انتخابات میان دوره ای در آلبرتا و انتاریو (با وجود افزایش قابل توجه آرای کاندیداهای لیبرال) هیچ بعید نمی نماید که هارپر اوضاع را برای اعلام انتخابات مناسب ارزیابی کند و کانادایی ها در بهار پای صندوق های رای بروند. این اقدام عملی متضاد با «روز انتخابات ثابت هر چهارسال یک بار» است. آنچه خود محافظه کاران تصویب کرده اند اما به باور تحلیلگران سیاسی آنچه استفان هارپر از سال ۲۰۰۶ تاکنون برای ماندن در قدرت کرده، نشان داده که نخست وزیر همیشه بهترین و مناسب ترین شرایط را برای انتخاب دوباره حزب تحت رهبری اش برگزیده و دلیلی ندارد که بار دیگر چنین راهکاری را مد نظر قرار ندهد.