نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته/ بخش دهم

دو

 

برادران ریخته‌گران و فولاد ماهان سپاهان

بهروز و فیروز و شهرام ریخته‌گران سرمایه‌داران بزرگ اصفهانی از دیگر سرمایه‌داران کلانی هستند که همراه با پدرشان با توجه به رانت عظیمی که از قِبَل نزدیکی به بیت رهبری و دولت احمدی‌نژاد نصیب‌شان شد به ثروتی افسانه‌‌ای دست یافتند و به منظور برندسازی و استفاده تبلیغاتی، بخش کوچکی از سرمایه‌ی مزبور را در فوتبال سرمایه‌گذاری کردند.

برادران ریخته‌گران دوران کودکی و نوجوانی‌شان در جنگ گذشت. جنگ همان‌گونه که خمینی گفته بود برای آن‌ها «نعمت» بود. عباس ریخته‌گران پدرشان، کارخانه تاسیسات آشپزخانه‌های صنعتی داشت و با ساخت آشپزخانه‌‌های صنعتی برای جبهه هم کارشان رونق گرفت و هم به حاکمیت نزدیک شدند.

آن‌ها که سوراخ دعا را پیدا کرده‌اند خود را سرمایه‌دار شیعه معرفی می‌کنند و در کنار استفاده از رانت‌های حکومتی به همراه پدرشان با تشکیل «بنیاد خیریه امام حسن مجتبی در اصفهان» مسجدسازی و تعمیر و گسترش امام‌زاده‌ها را وجه همت خود قرار داده‌اند. گفته می‌شد در عروسی پسر بهروز از طرف بیت‌رهبری برای او تاج گل فرستاده شده بود.

از راست فیروز و بهروز ریخته گران

از راست فیروز و بهروز ریخته گران

وی برای پیشرفت خود و غارت بیشتر منابع ملی از «شیعه» و «اسلام» مایه می‌گذاشت و مدعی بود:

«من تمام اعتبار کاری خودم را گذاشته‌ام تا با کمک خانواده بزرگ ذوب‌آهن و مسئولان استان اصفهان ذوب آهنی ایجاد کنیم که با میتال و تاتال و امثال آن رقابت کنیم نه با خریداران فعلی ذوب آهن و امثال آن چرا که معتقدم اگر میتال از یک کارخانه کوچک فولادسازی توانست یکی از بزرگترین هلدینگ‌های تولید فولاد جهان را ایجاد کند قطعا یک فرد مسلمان و شیعه بهتر از او خواهد توانست چنین کند.»

اعضای خانواده‌ی ریخته‌گران برای آن که نشان دهند «شیعیان معتقدی» هم هستند برای مراحل اجرای طرح ساخت و نصب ضریح و آیینه کاری سقف و گنبد و سنگ فرش محوطه حرم و محوطه سازی امامزاده احمد بن محسن بن زین العابدین واقع در روستای خفر نطنز، یک میلیارد تومان کمک کردند. در حالی که در قالب باشگاه فولاد ماهان سپاهان ۱۱۰ میلیون تومان یعنی یک دهم رقم مزبور به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی کمک کرد.

در این خانواده، بهروز ریخته‌گران نقش اساسی را دارد. در سال ۱۳۸۱ وی گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان را که بعداً به یکی از بزرگ ترین مجموعه های کشور تبدیل شد تأسیس کرد.

این مجموعه‌ی عظیم هم‌‌اکنون دارای مجموعه‌هایی از جمله پتروشیمی اصفهان، فولاد ماهان سپاهان، توسعه برق صنعتی ماهان، باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد ماهان سپاهان، صنایع بسته بندی پویا نگار، شرکت آرد شیراز، شرکت دادلی، صنایع خودروسازی ماهور اسپادانا، بازرگانی فیروز صفه سپاهان، شرکت فرو گاز اصفهان، پتروشیمی بیستون، شرکت شایان اسپادانا و مجموعه هایی دیگر است.

در آذر ماه سال ۱۳۸۴ «بهروز ریخته گران اصفهانی» شرکت دادلی و آرد شیراز را خریداری کرد. پس از بازسازی کارخانه آرد در اواخر سال ۸۶ به تولید رسید و در سال ۸۹ هم خط بیسکویت و پاپ‌کورن به بهره برداری رسید.

ریخته‌ گران با تأسیس شرکت خودروسازی ماهور اسپادانا به توافقات لازم برای مونتاژ سالانه ۷۵۰۰ دستگاه از انواع خودروهای وانت، کامیون و کامیونت، رسید. اما تولیدی صورت نگرفت و تحت این نام به غارت اموال عمومی پرداخت.

شرکت صنایع بسته‌بندی پویانگار، اولین مجتمع تولید ظروف فلزی صنعتی و غذایی در استان اصفهان از ابتدای سال ۱۳۸۹ به گروه صنعتی ماهان پیوست.

در سال ۱۳۸۹ شرکت برج سازان شایان اسپادانا با سرمایه ۱۰ میلیارد ریال و با موضوع طراحی، نظارت و اجرای تمامی پروژه های پیمانکاری اعم از ابنیه و ساختمان سازی، تاسیسات شهری، راه سازی، احداث پل و تونل، سدسازی، خطوط انتقال نیرو، فرودگاه سازی و ساخت پالایشگاه و تمامی خدمات مدیریت صنعتی و فنی و هرگونه فعالیت مجاز مرتبط با بهینه سازی سوخت و ممیزی انرژی و توسعه صنعتی و اقتصادی تاسیس شد و محلی شد برای انباشت سرمایه‌های بادآورده‌ی ریخته‌گران در همین دوران رستوران «لوشاتو» را در خیابان دربند تهران تأسیس کرد. «لوشاتو» یکی از گران‌ترین رستوران‌های ‌های ایران با منوی غذایی کاملاً فرانسوی است.

شرکت بازرگانی «فیروز صفه اصفهان» از جمله زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ماهان است که در واردات و صادرات انواع کالاهای مصرفی و غیر مصرفی فعال است، اما حوزه تخصصی آن با توجه به نفوذی که برادران ریخته‌گران در صنعت فولاد کشور دارند تجارت در بخش فولاد و آهن است.

ریخته گران همچنین اقدام به خرید شرکت بورسی «لاستیک دنا» کرد که با بهای بسیار بیشتری در بازار به فروش رساند.

گفته‌ می‌شود ریخته‌گران دو نیروگاه جدید با مشارکت چینی‌ها در دست ساخت دارد.

در آبان ۸۹ بلوک ۳۴درصدی شرکت پتروشیمی اصفهان توسط خودروسازی ماهور اسپادانا که قرار بود وانت و کامیون و … تولید کند به ارزش تقریبی ۶۲ میلیارد تومان و به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط خریداری شد.

این درحالی است که ریخته‌گران بلوک ۶۸ درصدی پتروشیمی بیستون متعلق به صنایع ملی پتروشیمی را هم در ۲۲ خرداد ۸۹ به ارزش ۸۸.۲ میلیارد تومان از طریق فرابورس خریداری کرده بود

چیزی نگذشت که برادران ریخته‌گران پتروشیمی اصفهان را به تعطیلی کشاندند. دلیل تعطیلی فعالیت‌های پتروشیمی اصفهان در ۴ تیر ماه ۹۱ بدهی سنگین ۲۳۰ میلیارد تومانی این شرکت به پالایشگاه اصفهان اعلام شد. در حالی که صورت‌های مالی و گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۰ نشان می‌داد ریخته‌ گران سهامدار عمده این شرکت با ایجاد دو شرکت «دبی نت لینک» و «فونیکس» در امارات متحده عربی، اقدام به صادرات محصولات و فروش آن به ارزش تقریبی ۱۷۰ میلیارد تومان کرده، اما این مبلغ وارد کشور نشده است. همچنین پتروشیمی اصفهان حدود ۷۶ میلیارد تومان به شرکت یک میلیارد تومانی برج سازان اسپادانا داده که هیچ ارتباط صنفی و کاری با آن ندارد و تاکنون هم این مبلغ دریافت نشده است.

صاحبان این شرکت که تنها برای مرمت یک امامزاده در یک روستای دورافتاده نطنز یک میلیارد تومان کمک می‌کردند تا پایان تیرماه ۹۱ حدود ۱۶ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت بدهکار بودند. در حالی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و به دنبال تغییر قیمت ارز سود کلانی نصیب آن‌‌ها شد.

طبق اعلام رسمی دکتر یاوری مدیر عامل پتروشیمی اصفهان سود این شرکت طی مدت‌ یادشده ۹ برابر شده بود!

ظاهراً پتروشیمی اصفهان کلاً به قیمت ۱۱۰ میلیارد تومان فروخته شد، ولی برخی منابع غیررسمی سود تنها یکسال صادرات این مجتمع را رقمی حدود ۲۹۰ میلیارد تومان عنوان کرده اند!

«بانک سرمایه» را مرتضی حاجی وزیر آمورزش پرورش دولت خاتمی و رئیس «بنیاد باران» تأسیس کرد. از طرف دیگر قالیباف اقدام به تأسیس «بانک شهر»کرد که حاصل معامله‌ی بانک مرکزی با شهرداری تهران بود. شهرداری بخشی از سهام «بانک سرمایه» را به بهروز ریخته‌گران در قبال تامین میلگرد و آهن مورد نیاز شهرداری واگذار کرد تا بتواند مجوز «بانک شهر» را دریافت کند. برادران ریخته‌ گران در واقع با تبانی و پرداخت رشوه به مدیران «بانک شهر» اقدام به دریافت ضمانت‌نامه بانکی به ارزش چند هزار میلیارد ریال نموده و با پرداخت این ضمانت‌نامه‌ها به جای پول، مالک ۴۰ درصد از سهام بانک سرمایه شدند. البته در مسیر واگذاری بانک سرمایه اختلافاتی به وجود آمد و دعوای حقوقی بر سر سهام این بانک در گرفته است.

در فروردین ماه سال ۱۳۸۶ «بهروز ریخته گران» باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد ماهان سپاهان را تأسیس کرد و به جهت هزینه‌های میلیاردی در فوتسال به آبراموویچ این رشته مشهور شد. پس از قهرمانی فوتسال ماهان سپاهان این باشگاه جشن بزرگی را در اصفهان برپا کرد و به دعوت امیر ریخته‌گران چهره‌های مشهور سینمای ایران از جمله جمشید مشایخی، ایرج نوذری، ابوالفضل پورعرب، پوریا پورسرخ و خوانندگانی چون امیر تاجیک، ایرج خواجه نوری و علیرضا افتخاری در این جشن حضور پیدا کرده و هدایایی دریافت کردند.

همچنین محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان اعلام کرد: بر اساس تصمیم اعضای هیات مدیره و تاکید مهندس بهروز ریخته گران، رئیس هیات مدیره باشگاه فولاد ماهان از تمام مدال‌آوران المپیک لندن طی مراسمی باشکوه تحت عنوان “همایش سپاس” با اهدای خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و خودوری تیبا تجلیل خواهد شد.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران و فرمانده‌ نیروی انتظامی تهران بزرگ و از نزدیکان قالیباف عضو هیئت مدیره و سخنگوی باشگاه فولاد ماهان سپاهان است.

بهروز ریخته‌گران تلاش می‌کرد هر طور که شده راهی به لیگ برتر فوتبال ایران پیدا کند. او قصد داشت با پرداخت ۱۵ میلیارد تومان مالک سپاهان اصفهان شود، با پرداخت ۸ ونیم میلیارد تومان فجر سپاسی شیراز را به چنگ آورد، تلاش زیادی برای خرید باشگاه ذوب آهن اصفهان به خرج داد و به دنبال خرید شاهین بوشهر، گهر درود و داماش گیلان و سپاهان نوین بود که هیچ یک از معاملات سر نگرفت. او قصد داشت با تغییر نام این باشگاه‌ها و استفاده از برند خود به پیشرفت‌های اقتصادی ادامه دهد.

 

فیروز ریخته‌گران

عاقبت در شهریور ۱۳۹۲ در جنگ قدرت بین باند‌های رژیم، اطلاعات سپاه پاسداران اقدام به دستگیری برادران ریخته‌گران و یاوری مدیرعامل پتروشیمی اصفهان کرد. «یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه اخیرا دو مفسد بزرگ اقتصادی توسط دستگاه قضایی در اصفهان بازداشت شدند، اظهار کرد: دو تن از متهمان اصلی این پرونده درصدد فرار از کشور بودند و برخی از اعضای خانواده و همدستان خود را به همراه بسیاری از اسناد و مدارک مرتبط با فعالیت اقتصادی نامشروع‌شان، به یکی از کشورهای عربی منطقه منتقل کرده بودند.

وی افزود: این دو نفر که توسط یکی از دستگاه‌های امنیتی کشور به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور شناسایی و دستگیر شدند، در سال های اخیر با ثبت ده‌ها شرکت کاغذی (paper company) و از طریق تبانی و اعمال نفوذ و پرداخت میلیاردها تومان رشوه و دریافت غیرقانونی صدها میلیارد تومان تسهیلات بانکی، توانسته‌اند در مدت زمان کوتاهی صاحب ثروت نامشروع هنگفتی شوند. وی ادامه داد: یکی از دو برادر که درصدد فرار از کشور و مخفی نمودن اموال و دارائی های خود بود، پیش از دستگیری، محلی را در اصفهان خریداری و بخشی از طلا و جواهرات خود را که از پول‌های نامشروع به دست آورده است، در حجم حدود ۱۰ چمدان بزرگ مسافرتی که قیمت محتویات آن ده‌ها میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، به گاو صندوقی در همین محل منتقل نموده بود.

وی افزود: پس از دستگیری متهمان، این اموال نیز با حکم مرجع قضایی ضبط و پس از طی مراحل قانونی، در نهایت به بانک مرکزی مسترد شد. گفته می‌شود علاوه بر انواع طلاجات زینتی و شمش‌های طلا، سنگ‌های قیمتی متعددی نیز در بین اموال مکشوفه بوده که هنوز ارزش واقعی آنها مشخص نشده است.»

محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی که در بسیاری از فسادهای رژیم دست دارد، حجم فساد در پرونده برادران ریخته‌گران را «بالا» ارزیابی کرد، اما اعلام نمود که هنوز کیفرخواستی صادر نشده و پرونده به دادگاه نرفته است.

 

شهرام و بهرام قویدل، اسپانسر پرسپولیس و خریدار داماش گیلان

برادران قویدل

برادران قویدل

شهرام ۲۹ و بهرام ۲۷ ساله هستند. روزنامه بهار در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۲ در مورد برادران قویدل نوشت:‌

«پدرشان در یکی از نهادهای غیرنظارتی، رییس دفتر چهره مشهوری بود.» از طریق پدر به سران حاکمیت وصل شده و با استفاده از رانت‌های حکومتی به ثروتی هنگفت دست‌یافته‌اند.

در سال ۸۶ این دو با تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه ساختمان صدرا ابنیه افق وارد حوزه‌ی ساختمان‌سازی شده و توانستند با حمایت‌های دولتی با در دست گرفتن پروژه‌های «مسکن مهر» به ثروت عظیمی دست یابند. بعد از توسعه طرح مسکن مهر و ورود دولت به ساخت خانه‌های ارزان قیمت، برادران قویدل در مرداد ۸۹ پس از اجرای طرح جدید دولت با عنوان «تعاون و تکریم برای اسقاط خودروهای فرسوده» با ثبت شرکت سرمایه گذاری و تامین خودروی صدرا البرز در زمینه‌ی اسقاط خودروهای فرسوده فعال شدند.

این شرکت در سال ۱۳۹۰ زمانی که اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده یکی از اولویت‌های دولت در کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها به عنوان یک طرح کلیدی مطرح شد، اقدام به ثبت نام «طرح فجر ۳۳ » بابت اسقاط خودروی فرسوده و تحویل خودروی جدید به متقاضیان نمود. شرکت «صدرا» توسط معاونت نوسازی ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور به عنوان تنها شرکت خصوصی این بخش معرفی و مورد حمایت این ستاد قرار گرفت.

عملکرد ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور به ریاست انوشیروان (محمد) رویانیان که مدیرعامل پرسپولیس است آن‌قدر با حرف و حدیث همراه بود که مجلس طرح تحقیق ‌و تفحص از «ستاد» مزبور را تصویب کرد.

با توجه به این مطلب که این شرکت با شرکتها و ارگانهایی نظیر شرکت ایران خودرو، بانک ملت و دفاتر پیشخوان خدمات دولت هم قرارداد داشت، عده زیادی در این طرح ثبت نام نموده و اقدام به اسقاط خودروی فرسوده جهت دریافت خودروی جدید نمودند.

گروه صدرا مدعی بود که با پرداخت وام ۱۴ درصد و باز پرداخت آن در مدت ۴۸ ماه و ۶۰ ماه، خودروهای جدید در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، اما بعداً‌ مشخص شد بهره وامی که این شرکت در اختیار آنها قرار داده، ۱۴ درصد نبوده بلکه در عمل به ۲۲ درصد می‌رسد، در نتیجه قیمت تمام شده یک خودرو که توسط این شرکت تحویل داده می‌شود، بین ۲ تا ۵ میلیون تومان گران‌تر از قیمت شرکت‌هاست.
مسئولان بانک اعلام کردند که علاوه بر ۱۴ درصد بهره، ۳ درصد سهم شرکت صدرا ۳ درصد متعلق به ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور و ۲ درصد نیز به عنوان کارمزد سهم بانک است می‌شود.

رویانیان که با این شرکت قرارداد همکاری داشت با استفاده از پول‌های مردم نیازمندی که در اختیار این شرکت قرار می‌گرفت با پرداخت پول‌های هنگفت بازیکنان ملی‌پوش را به استخدام پرسپولیس در می‌آورد.

پس از مدتی اعتراض‌های مردمی شروع شد؛ مردمی که هم خودروی خود را به نام این شرکت کرده بودند و هم قسط‌های خود را به بانک می‌دادند ولی هیچ خودروی جایگزینی به آن‌ها تحویل داده نشد و این شرکت همچنان به ثبت‌نام ادامه می‌داد؛ حتی این شرکت از افراد زیادی به بهانه لیزینگ خودروهای ایران‌خودرو وجه نقد هم دریافت کرد که از تحویل آن خودرو‌ها هم سر‌باز زد. به گفته یکی از کارمندان این شرکت، حدود ۱۲هزار نفر پول یا ماشین به این شرکت تحویل داده یا پرداخته‌اند و حدود ۵۰ میلیارد تومان فقط میزان پول نقدی است که این شرکت توانسته جمع‌آوری کند. پس از پیگیری مردم در نهایت به دستور قضایی دفتر این شرکت پلمپ شده و شهرام قویدل یک شب در بازداشت به سر می‌برد و پس از آن فعالیت این شرکت از بهمن ماه سال گذشته به حالت تعلیق درآمد و برادران قویدل برای بازگرداندن مبالغ اولیه مردم به آن‌ها چک دادند که تمامی این چک‌ها از اول خرداد در حال برگشت خوردن است و برادران قویدل هم فراری هستند.

در شرایطی که صدرا طرف قرارداد ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور بوده و تمام مالباختگان از طریق این ستاد و دفاتر خدمات پیشخوان دولت به صدرا معرفی شده‌اند؛ اما ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور هیچ‌گونه همکاری برای احقاق حقوق مالباختگان نکرده است.

گفته می‌شود که علی‌رضا قویدل خواهرزاده‌ی رویانیان یکی از همراهان برادران قویدل است. رویانیان با تکذیب رابطه فامیلی با برادران قویدل سعی کرده تا قرارداد ستاد سوخت با این شرکت را در یک روال اداری و با توجه به توانایی‌های این شرکت! جلوه دهد.

علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل استقلال در یکی از دعواهای همیشگی‌اش با رویانیان او را متهم کرد که به‌ دلیل سهیم بودن در شرکت صدرا خودرو توانسته است اسپانسرهای مختلف از صنعت خودرو را برای پرسپولیس جذب کند. مدیرعامل استقلال مدعی شد که شرکت صدرا متعلق به برادر مدیرعامل پرسپولیس است و رویانیان از این راه قادر به جذب اسپانسرهای میلیاردی برای پرسپولیس شده است. البته شهرام و بهرام قویدل هرگونه ارتباط رسمی با باشگاه پرسپولیس را انکار می‌کنند.

روزنامه‌ی بهار در ۱۹ تیر ۱۳۹۲ در مورد این دو برادر و فعالیت‌های غیرقانونی‌شان نوشت:

«از سال ۱۹۹۰ شرکت خودروسازی اپل در ایران نماینده رسمی ندارد ولی سال گذشته در یک جام ورزشی لوگوی این شرکت بر پیراهن‌های تیم پرسپولیس جا گرفت و باعث تعجب بسیاری شد. پس از آن با تکذیب رسمی شرکت اپل مبنی بر این‌که در ایران نماینده ندارد و اسپانسر تیم پرسپولیس هم نیست بازهم نام یکی از شرکت‌های اقماری و البته غیررسمی واردات خودرو که زیرنظر مدیران شرکت صدرا یعنی همان شهرام و بهرام قویدل به نام شرکت بازرگانی دیانا که دفترش در خیابان افریقاست، به گوش رسید. پس از پیگیری‌های زیاد معلوم شد این شرکت با استفاده از رانت‌های دولتی و با پول‌های جمع شده از شرکت صدرا خودرو در حال واردات خودروهای اپل و دیگر خودروهای وارداتی توسط همین شرکت بوده است و همچنین خریداری کارخانه‌های بیشماری در گیلان و دیگر فعالیت‌ها و البته ساخت شهرک‌های ساحلی در شمال کشور و با رو شدن این موارد و البته پایان دولت دهم احتمال مصادره بسیاری از اموال و البته پیگیری جدی‌تر قضایی علیه این دو برادر می‌رود.»

برادران قویدل که با رانت دولت احمدی‌نژاد مجوز ورود ماشین آئودی و اپل را به دست آورده بودند در سال ۱۳۹۱ اقدام به خرید تیم داماش گیلان که پس از دستگیری مه‌آفرید خسروی با بحران مواجه شده بودند کردند. عابدینی مدیرعامل باشگاه در مورد آن‌ها می‌گوید:

«آقایانی که به داماش آمدند تا مشکلات این تیم را حل کنند بیشتر به دنبال آن بودند که خودشان را مطرح کنند و بعد از انجام کار اقتصادی سوءاستفاده اقتصادی بکنند. هر روز در مقابل در باشگاه با مردمی مواجه می شوم که از سراسر ایران آمده و ۱۷میلیون تومان های خود را می خواستند. این آقایان قرار بود به مردم با وام ۱۰ میلیون تومانی بانکی خودرو بدهند و بعد از مدتی نه تنها موفق به این کار نشدند بلکه پول مردم را نیز ندادند.»

وی ادامه داد: متوجه شدیم که آنها در رشت هم می خواهند همین کار را انجام دهند و ۵۰ هزار ماشین می‌خواستند ثبت نام کنند که مسئولان استان بخصوص مسئولان نظارتی استان مانع این کار شدند. بنابراین وقتی نتوانستند ۷۵ میلیارد تومان از این راه کسب درآمد کنند سراغ چایکاران رفتند. قرارداد خرید چای سبز را منعقد کردند که در نهایت در آن‌جا هم به مشکل برخورده و نتوانستند پول چایکاران را بدهند.

برادران قویدل پس از سرمایه‌گذاری در تیم داماش و خرید آن به دنبال تغییر نام این تیم به داماش صدرا بودند تا برای شرکت مزبور از برند «داماش» استفاده کنند. آن‌ها برای پیشبرد مقاصدشان از نزدیکی به مقامات شهر و همچنین فعالیت‌های خیریه و … سود می‌جستند. مثلاً خبرگزاری فارس در مرداد ۱۳۹۱ از ضیافت افطاری باشگاه داماش گیلان با حضور شهرام قویدل مالک جدید باشگاه و اطعام یک‌هزار نفر از نیازمندان در مراسم شب قدر خبر داد.

در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ با حضور ناظر قضایی، عابدینی و قویدل قرارداد فروش داماش فسخ شد.

 

رویانیان

رویانیان

محمد (انوشیروان) رویانیان و باند همراهش

محمد رویانیان در سال ۱۳۳۹ در شهرستان نور به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۱ وارد کمیته شهرستان نور شد و چندی بعد به عنوان فرمانده کمیته این شهر منصوب شد. با ادغام کمیته و شهربانی در سال ۱۳۷۰ وی به عنوان فرمانده نیروی انتظامی نور و سپس به عنوان فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران انتخاب شد.

رویانیان همچنین عنوان اولین فرمانده پلیس تازه تاسیس ۱۱۰ را داراست و تا سال ۱۳۸۰ رییس مرکز فوریت‌های پلیسی نیز بوده ‌است. چندی بعد وی به عنوان فرمانده پلیس راه انتخاب شد و در سال ۱۳۸۴ رئیس راهنمائی و رانندگی کشور شد. رویانیان، از سال ۱۳۸۶ از آن‌جایی که مازندرانی بود و روابط نزدیکی با رحیم‌مشائی داشت با حکم محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور انتخاب شد و همزمان مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی کشور نیز بوده است. رویانیان شهریور سال ۱۳۹۰، از سوی هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و با حکم وزیر ورزش و جوانان در حالی که به تعبیر خودش نمی‌دانست توپ گرد است یا شکل دیگر با حفظ سمت به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب شد.

وی که با سوخت و نفت و خودرو پیوند داشت همانطور که پای برادران قویدل را به معامله‌ی پر سود تعویض خودروهای فرسوده کشاند و آن‌ها را به طور انحصاری از خوان یغمایی که فراهم شده بود بهره‌مند ساخت، زمینه‌ی ورود آن‌ها را که رابطه‌ی نزدیک مالی و اقتصادی با او داشتند به فوتبال نیز باز کرد و شرکت صدرا البرز را اسپانسر پرسپولیس کرد تا ضمن درآمدزایی برای پرسپولیس، خود و خانواده‌اش نیز در دوران بازنشستگی به نان و نوایی برسند.

رویانیان مدعی است که از طریق فعالیت‌های اقتصادی توانسته برای پرسپولیس مال‌ و منالی کسب کند، اما شواهد نشان می‌دهد وی و اطرافیانش بیش از پرسپولیس از این فعالیت‌های اقتصادی منتفع شده‌اند. او که به مدد رابطه‌ی محکم‌اش با دولت احمدی نژاد از دوستان پرنفوذی در عرصه‌ی اقتصاد کشور برخوردار بود، وسایلی را فراهم کرد که ریشه‌های این عده به واسطه‌ی ارتباط‌شان با باشگاه پرسپولیس، قوی‌تر شود.

وی پس از افتضاحاتی که برادران قویدل به وجود آوردند و فراری شدن آن‌ها به جای این که جوابگوی مردم شود از در دیگری وارد شد و به همراه اطرافیانش با به ثبت رساندن شرکت «صدرا سیستم پاسارگاد» پای عده‌‌ای دیگر از دوستانش را به پرسپولیس باز کرد.

رویانیان که پس از سی سال خدمت در نظام جمهوری اسلامی سوراخ دعا را به خوبی می‌شناسد در اظهار نظری بدیع گفت:‌ «در هفته جاری نزد علمای قم مشرف خواهم شد و پس از ارائه توضیحات در صورت تاکید این عزیزان و اجازه آنها، در ماه مبارک رمضان در لیگ برتر شرکت نخواهیم کرد. به دنبال حفظ ارزش های دینی و الهی هستیم و برای ما این موضوع اهمیت صدچندان دارد.»

وی سعی می‌کند با هیاهو هر از چندی خود را در صحنه‌ی بین‌المللی فعال نشان دهد. برای مثال با سفرای دانمارک آندرس کریستین هوگارد و سوئد کارل لیفلاند دیدار و گفتگو کرد و سفیر دانمارک قول داد پیتر اشمایکل را به ایران بیاورد. همچنین در آذرماه ۱۳۹۱ با هیاهوی بسیار خبر داد که دانشگاه علمی ـ کاربردی پرسپولیس در سه رشته‌ فوتبال، فوتسال و آمادگی جسمانی فعالیت دارد به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

امیر مشیری سرپرست کمیته روابط بین‌الملل پرسپولیس چپ و راست خبر از سفر مدیران رئال مادرید به ایران و یا عقد قرارداد دیدار با آث میلان را می‌دهد و از افتتاح دفتر پرسپولیس در استکهلم و دیدار با رئیس سازمان لیگ فوتبال پرتغال سخن می‌گوید که بیشتر جنبه‌ی مانور تبلیغاتی دارد تا تلاش برای پیشرفت باشگاه.

در آخرین اقدام رویانیان از تیم پیشکسوت‌های میلان دعوت کرد تا در تهران با تیم پیشکسوت‌های پرسپولیس بازی کند. دیداری که هیچ نفعی برای فوتبال ایران ندارد و تنها اقدامی پر سروصدا برای سرگرم کردن هواداران پرسپولیس است.

رویانیان نفر اول از راست