شهروند- علی شریفیان: بر اساس آمارهایی که به وسیله موسسات بین المللی به دست آمده، ۱۱ درصد سیگاری که معتادان در کل جهان می کشند، smugglingسیگار قاچاق است. این آمار در میان معتادان به سیگار در کانادا به حدود سی درصد می رسد.

سازمان ها و تشکلات رسمی، دولتی، غیر دولتی و غیرانتفاعی زیادی در تمام کشورهای دنیا و کانادا در تلاش برای مبارزه با سیگار قاچاق و خرید وفروش آن هستند و به نظر می رسد ماموران مبارزه با سیگار قاچاق در کانادا از این نظر در مقایسه با بسیاری از همکاران خود در کشورهای دیگر و بویژه کشورهای اروپایی موفق نبوده اند.

همزمان با اعلام این آمار هشدار دهنده کارشناسان موضوع مهمتر دیگری را که به سیگار قاچاق مربوط می شود را هم عنوان کرده و به آن پرداخته اند. با افزایش مصرف سیگار قاچاق نه تنها دولت کانادا مبالغ کلانی از درآمد خود را که از مالیات سیگار حاصل می شود، از دست می دهد، بلکه خرید و فروش سیگار آن چنان درآمدی دارد که علاوه بر قاچاقچیان معمولی شماری از سازمانهای تروریستی هم از آن برای تامین مالی فعالیت های خود استفاده کرده و می کنند.

نیروهای مامور مبارزه با سیگار قاچاق در آمریکا اعلام کرده اند مدارکی به دست آورده اند که گروه های حماس و حزب الله لبنان در سال های اخیر مقادیر قابل توجه ای از هزینه های خود را از طریق قاچاق سیگار به دست آورده اند. کارشناسان قاچاق سیگار در کانادا می گویند یکی از دلایل بالا بودن درصد مصرف سیگار قاچاق در کشور ابهام در این مسئله است که تاکنون به درستی معلوم نبوده مبارزه با قاچاق سیگار از وظایف نیروهای امنیتی استانی است یا این کار بر عهده دولت فدرال است.