ایران وایرـ محمد تنگستانی: یک آذرماه قرار بود که پرستو فروهر، در مراسم  شانزدهمین سالگرد قتل پدر و مادرش، «داریوش و پروانه فروهر» در جمع شرکت‌کنندگان سخنرانی کند. که این بزرگداشت به دلیل ممانعت‌های نیروهای امنیتی و مسدود کردن دو طرف کوچه مراد زاده  در خیابان هدایت برگزار نشد. نسرین ستوده،  اکرم نقابی «مادر سعید زینالی»، دکتر حسین مجتهدی، مهندس بهرام نمازی، پیمان عارف و فرزانه اسکندری از جمله افرادی بودند که در منزل فروهرها حضور داشتند.

متن زیر را پرستو فروهر در اختیار «ایران وایر» قرار داده است.

خانم‌ها و آقایان، دوستان و همراهان گرامی در شانزدهمین سالروز قتل داریوش و پروانه فروهر از حضور شما در این جمع و از تمامی تلاش‌هایی که از راه دور و نزدیک برای بزرگداشت خاطره‌ی قربانیان قتل‌های سیاسی در ایران و دادخواهی آنان انجام می‌گیرد صمیمانه قدردانی می‌کنم. یاد حمید حاجی‌زاده و پسرکش کارون، مجید شریف، پیروز دوانی، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، پروانه فروهر، داریوش فروهر گرامی باد.

مقدم شما در این مکان گرامی باد که حافظ یاد دو انسان بزرگ و دلاور است، که زندگی و مرگشان را پیشکش آزادی ایران کردند، در این مکان که مسلخ جان شیفته‌ی آنان شد.

شانزده سال می‌گذرد و علی‌رغم تمامی پافشاری‌ها و اعتراض‌ها هنوز جز روایت بیداد نمی‌توان گفت، روایت تلاشی جمعی برای دادخواهی که هنوز به سرانجام نرسیده است، روایت کلنجار میان امید و سرخوردگی که انگار همزاد هم شده‌اند، روایت تلاش‌های ما و سرکوب‌ها و تحریف‌ها و حق‌کشی‌های آنان، روایت این مکان که مانند آینه‌ی کوچکی از سرزمینمان، به همزمانی نفس‌بر خانه و مسلخ بدل شده است.

parastoo-fooroohar-Hشانزده سال می‌گذرد.

روزی که به پزشک قانونی تهران رفتم تا پیکر بی‌جان پدر و مادرم را  تحویل بگیرم، تنها من را به درون راه دادند. همراهان سیاسی پدر و مادرم که مدتی بود دم در آن اداره تجمع کرده بودند، اجازه‌ی ورود نیافتند و با نگاه‌هایی نگران و تلخ بدرقه‌ام کردند. از آن روز دالان‌هایی را به یاد دارم، که وقتی از این دفتر به آن دفتر فرستاده می‌شدم از آن‌ها گذشتم، صندلی‌هایی که پشت در دفترها رویشان نشستم، جمله‌های محوی که مرا از اینجا به آنجا حواله می‌دادند تا سرانجام که دو برگه به دستم دادند و گفتند امضا کنم. زیر آن‌ها چند ورق کاغذ تایپ‌شده بود؛ گزارش‌های پزشک قانونی که تعداد و جا و اندازه‌های زخم‌های پدر و مادرم را در آن‌ها فهرست کرده بودند.  بی‌هیچ تصمیم ازپیش‌داشته‌ای و تنها در پی یک حس ساده‌ی انسانی گفتم که می‌خواهم ببینمشان…  می‌خواستم خداحافظی کنم…  با ژستی حق‌به‌جانب گفتند ممکن نیست، گفتند اجازه‌ی کتبی لازم است، گفتند وقت اداری رو به پایان است و تبصره‌های قانون پوشالی‌شان را علیه خواسته‌ی ساده‌ی من ردیف کردند. ناخودآگاه سمج شدم و آن‌قدر پافشاری و بی‌تابی کردم تا من را به حیاط‌ خلوتی بردند که آمبولانسی با درهای باز در آن پارک شده بود، آماده برای بردن مرده‌هایم به گورستان. شبح پیکرهایی را به یاد دارم که کنار آمبولانس ایستاده بودند و حرکات و حرف‌های شتاب‌زده‌شان را به آن آخرین مجال من برای دیدن تحمیل می‌کردند. زن درشت‌هیکلی با چادر سیاه و دست‌کش‌های پلاستیکی آبی‌رنگ کنار دو برانکارد ایستاده بود. با حرکات زمختی شروع به پس زدن لایه‌های پارچه‌ها و پتوهای مندرسی کرد که پدر و مادرم را درونشان پیچیده بودند. من می‌خواستم آن صورت‌ها و موهای یخ‌زده و منقبض را نوازش کنم و آن دست‌های پلاستیکی دست‌هایم را پس می‌زدند. می‌خواستم لایه‌ها را کنار بزنم تا به زخم‌های آغوششان برسم و آن دست‌های پلاستیکی حرکت‌هایم را می‌بریدند، می‌خواستم ببوسم و آن دست‌ها سد می‌شدند… من می‌خواستم ببینم و آن دست‌ها انگار به نمایندگی از دم‌ودستگاه عریض و طویل تحمیل و فریب و سرکوب می‌خواستند مخفی کنند، می‌خواستند دیدن حقیقت را منع کنند.

شانزده سال می‌گذرد و در تمامی طول این سال‌ها انگار امتداد آن دست‌های وقیح و تحمیل‌گر مانع میان ما و حقیقت و عدالت بوده‌اند. در هیبت آن مأمورانی که پس از قتل این خانه را در اختیار خود گرفته بودند و می‌گفتند به یافتن ردپای قاتلان مشغول‌اند اما درواقع به تجسس و غارت آرشیوها و سندها و دست‌نوشته‌های سیاسی پدرومادرم مشغول بودند، در هیبت آن به‌ظاهر دادستان‌هایی که به‌جای کشف حقیقت به تبانی با متهمان و تحریف واقعیت‌ها مشغول بودند، در هیبت آن قاضی ویژه و آن دادگاه نمایشی که به‌جای دادرسی پرونده به لاپوشانی و تخلف‌های آشکار حقوقی دست زد، در هیبت آن دستگاه عریض و طویلی که هرساله در سالروز قتل به حرکت می‌افتد تا به بهانه‌های بی‌اساس ما را مانع  یادآوری و بزرگداشت و دادخواهی شود.

هنوز امتداد آن دست‌ها منع می‌کنند و هنوز ما بر حق خویش برای دیدن و دانستن پافشاری می‌کنیم، بر حق خویش در پاسخگو کردن مسئولان در برابر جنایت‌های سیاسی.

آنچه را که سرانجام شانزده سال پیش از لابه‌لای تحمیل آن دست‌ها در آن حیاط‌خلوت پزشک قانونی تهران دیدم، نمی‌توانم با واژه‌ها بیان کنم، نمی‌توانم به تصویر بکشم. آن روز نگاهم در حفره‌ی آن زخم‌ها خیره ماند و هنوز هم به آن زخم‌ها خیره مانده‌ام…  بعدها دیگران یا خودم از خود پرسیدم که چرا آن‌قدر اصرار کردم و چرا دیدم. و هر بار می‌دانستم که باید می‌دیدم، که این دیدن را وامدار پدر و مادرم بودم. من که سال‌ها شاهد خنده‌هایشان بودم، شاهد استواری وجودشان، شاهد زندگی‌شان و عشقشان به زندگی، وامدارشان بودم که تصویر مرگشان را نیز ببینم … شاهد عینی، حقِ ندیدن ندارد. و آنگاه ‌که دید حق سکوت ندارد. شاهد عینی آن هنگام شایسته‌ی چنین نامی می‌شود که روایتش را به صداقت بازگو کند. دیگران را خطاب کند تا روایت بیداد زاینده‌ی کنش اعتراضی و پافشاری بر دادخواهی گردد. اگر افشای آنچه دیده‌ایم، آنچه بر عزیزانمان رفته است تعهد ما بازماندگان قربانیان ستم باشد، اما در دادخواهی جنایت‌های سیاسی نباید تنها بمانیم. دادخواهی در بستر جنبشی اجتماعی ممکن می‌شود، تا بار تعهد آن بر شانه‌های بسیاری سرشکن شود. امروز این خانه و قتلگاه یادآور این تعهد است.

حضور در این مکان تعهد می‌آورد. تعهد به دریافت ارزش زندگی آن دو مبارز که سال‌ها زیر تیغ استبداد در فضای این خانه اندیشیدند، نوشتند و گفتند و بنای استواری از تفکر و مبارزه‌ی سیاسی ساختند. تعهد احترام به تلاش برای بازپس‌گیری حقوق ملت. احترام به جسارت شریفشان؛ قد علم می‌کردند و بر سر حق می‌ایستادند و در تنهایی خویش قلعه‌ای از استواری می‌شدند که می‌شد در آن پناه گرفت، در پناه آنان می‌شد شجاع بود، در پناه آنان مفاهیم شفاف می‌شدند، فریب و خودفریبی محو می‌شد و جسارت تفکر، جسارت آزاد بودن نشو و نما می‌کرد. در پناه آنان می‌شد به شرافت و کرامت انسان بود، در پناه آنان می‌شد از ایرانی بودن مغرور شد، می‌شد به ارج بلند زندگی و به نیروی خویش برای ساختن زندگی آزاد باور داشت.

حضور در این خانه تعهد می‌آورد، تعهد احترام به اعتراض پیگیر و جسورانه به بی‌عدالتی و سرکوب. تعهد به درک حیات پر تنگنای آنان در محاصره‌ی دائمی دستگاه‌های شنود، دوربین‌های مخفی، مأموران امنیتی و خبرچین‌ها، تعهد به درک آزردگی دل عزیزشان از تهمت‌ها و تحریف‌های فرمایشی.

حضور در این مکان تعهد می‌آورد. تعهد به اندیشیدن به جنایتی که بر دگراندیشان رفته است. تعهد به یادآوری آن زخم‌های عمیق بر پیکر انسان‌هایی شریف و بزرگ …  حضور در این قتلگاه تعهد می‌آورد، تعهد به دادخواهی ستمی که بر دگراندیشان رفته است، دادخواهی حریم شکسته‌شان که در این خانه و قتلگاه نماد یافته است.

در شانزدهمین سالروز قتل داریوش و پروانه فروهر یادشان را در اعتراض به بیداد گرامی داریم. دادخواهیم این بیداد را و به یادشان سرود محبوبشان را بخوانیم: ای ایران …