۴ فعال سیاسی و فرهنگی ترک که از ۲۰ شهریور امسال در بازداشت به سر می برند از روز شنبه ۴ آبان در اعتصاب غذا به سر می برند. 

  

شهروند ۱۲۰۲ ـ پنجشنبه ۶ نوامبر ۲۰۰۸


 

بنا به اخبار رسیده، ۴ فعال سیاسی و فرهنگی ترک که از ۲۰ شهریور امسال در بازداشت به سر می برند از روز شنبه ۴ آبان در اعتصاب غذا به سر می برند.  

علیرضا صرافی

علیرضا صرافی مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه توقیف شده دیلماج و عضو شورای ملی صلح، سعید محمدی (مغانلو) روزنامه نگار و سردبیر سابق هفته نامه یارپاق، حسن راشدی نویسنده و روزنامه نگار و مهدی نعیمی مدرس زبان ترکی، که در پی شرکت در ضیافت افطاری در تهران دستگیر شده بودند اعلام کرده اند که در اعتراض به ادامه نگهداری و برخوردهای غیرقانونی با ایشان در طول مدت بازداشت، دست به این اعتراض و اعتصاب غذا زده اند. 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، گرچه اتهام این افراد "اجتماع و تبانی در جهت اخلال در امنیت کشور" عنوان شده است ولی گفته می شود در طول مدت بازداشت نامبردگان جهت اخذ اعترافات تحت فشار قرار گرفته و بازجویی ها پیرامون اتهام تفهیم شده به ایشان نمی باشد.

در حال حاضر نیز وضعیت جسمی حسن راشدی به دلیل زخم معده ایشان و سعید مغانلو که از بیماری آسم رنج می برد ناخوشایند گزارش شده است.

نامبردگان در حال حاضر نیز در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ و در شرایط سخت نگهداری میشوند و از کوچک ترین امکانات موجود نیز محروم می باشند که این مغایر اصل ۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی بوده و از مصادیق شکنجه های روحی محسوب می شود.

همچنین وضعیت مهندس صرافی در هفتمین روز اعتصاب غذا نگران کننده است.

مهندس علیرضا صرافی، نویسنده، روزنامه نگار و فعال ملی آذربایجانی از روز شنبه ۴ آبان ماه در اعتصاب غذا به سر می برد و امروز در هفتمین روز اعتصاب غذا وضعیت سلامتی وی بسیار نگران کننده توصیف شده است. مهندس صرافی در حالی در اعتصاب غذا به سر میبرد که نگرانی از عود مجدد عارضه قلبی وی پررنگ تر شده است.

مهندس علیرضا صرافی، از اولین فعالان دانشجویی آذربایجان در سالهای قبل از انقلاب ۱۳۵۷ و سالهای ابتدائی انقلاب است. ایشان سابقه بیش از ۳۰ سال فعالیت فرهنگی و مدنی دارند. فعالیت در نشریاتی همانند چنلی بئل، آذربایجان سسی، یولداش، وارلیق، آذری و مدیر مسئولی مجله دیلماج از فعالیت های علمی-ژورنالیستی مهندس صرافی است. او جزو موسسین کنگره آذربایجان در سالهای اول انقلاب و عضو شورای ملی صلح نیز هستند. او در یک مهمانی افطاری در روز ۲۰ شهریور به همراه تعداد دیگرى از فعالان فرهنگى و مدنى دستگیر شده اند و در این مدت تحت  شرایطی نامساعد در زندان اوین محبوس است.

سازمان عفو بین الملل تاکنون در دو اعلامیه جداگانه نگرانى خود را از اعمال شکنجه در مورد وى و دیگر زندانیان ترک ابراز داشته است.