در ابتدای این مطلب متذکر می شوم که مطالب ارائه شده در این شماره تنها نیم نگاه کوتاهی است به مقوله مفصل این نوع از بیماریها. بیماری های قلبی در این دو گونه از هم زیست های خانگیمان بیش از تصور شایع بوده و متاسفانه در اغلب موارد هم با تشخیص دیرهنگام مواجه می گردند.

به دلیل جدی بودن خطرات ناشی از این بیماری ها تشخیص زودهنگام و درمان بموقع از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد. تشخیص دیرهنگام اغلب نتایج مورد نظر برای درمان بیمار را به همراه نداشته و متاسفانه غالبا منتهی به یوتانزی یا مرگ زودهنگام می شود.

dogبیماری های قلبی در سگ و گربه خانگی ضمن داشتن شباهت های آسیب شناختی با یکدیگر و با بیماری های قلبی در انسان، دارای تمایزهای مهمی نیز می باشند.

در سگ های نژادهای کوچک مانند انواع تریرها نارسایی های دریچه های قلبی و مخصوصا دریچه دو لختی ـ میترال بسیار شایع تر است. مهمترین علامت شروع این بیماری از سنین٩ و ١٠ سال به بعد سرفه های مزمن و مخصوصا شبانه هنگام استراحت می باشد. در حالت های پیشرفته بیماری اشکالات تنفسی مانند تنگی نفس، امتناع از گشت و پیاده روی روزانه، تمایل بیش از حد به خوابیدن، کاهش اشتها و وزن و حتی در شرایط بسیار پیشرفته تر بیماری از هوش رفتن هنگام فعالیت (سنکوپ) دیده می شود.

در سگ های نژاد بزرگتر مانند ژرمن شپرد، باکسر، دوبرمن و غیره در کنار مشکلات دریچه قلبی، بیماری های ماهیچه قلبی به مراتب شایع تر می باشند. علایم ابتدایی بیماری در این نژادها اغلب از سنین ٧ و ٨ سال به بعد و به صورت خستگی زودرس، عدم تمایل به فعالیتهای روزانه، کم اشتهایی و کاهش وزن نمایان می گردد.

در گربه ها بیماری قلبی معمولا سالها قبل از تشخیص بیماری و به صورت پنهان و بدون علایم بالینی موجود بوده و با پیدایش مشکلات تنفسی، بی اشتهایی ناگهانی و پنهان شدن بیمار در گوشه و کنار منزل و بی علاقگی به روابط معمول با افراد منزل نمود پیدا میکند. در گربه در اکثر قریب به اتفاق موارد بیماری در ماهیچه قلبی متمرکز بوده و با افزایش حجم این ماهیچه منتهی به کوچک شدن حفره های قلبی و ناکارایی و افت بازدهی پمپ قلبی می گردد.

نتیجه نهایی بیماری شدید قلبی در کلیه این گونه ها ادم ریوی (تجمع مایع در بافت ریه) ناراحتی و مشکلات شدید تنفسی، نرسیدن جریان خون کافی به اعضای دیگر از جمله مغز (سنکوپ)، کلیه (نارسایی کلیوی) و غیره می باشد و نهایتا در صورت عدم توجه و تشخیص و درمان بموقع منجر به فوت بیمار می گردد.

نکته بسیار با اهمیت، نیاز به توجه کافی و معاینات و آزمایش های متناوب سالیانه و حتی شش ماهه در سگ و گربه خانگی توسط دامپزشک خانواده در سنین یاد شده می باشد. در صورت تشخیص زودهنگام و درمان با دارو و رژیم تغذیه ای مناسب و ایجاد تغییرات لازم در نحوه زندگی بیماران قلبی امید مناسبی برای ادامه زندگی با کیفیت مورد پذیرش وجود دارد.

لطفا در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا در سگ و گربه خانگیتان حتما هر چه زودتر مراتب را به اطلاع دامپزشک خود برسانید.

*دکتر داور شهیری بناب، دامپزشک در شهر تورنتو می باشد.

Unionville South Pet Hospital

info@unionvillevet.com