سیزده آذر امسال هفتمین سالی است که دوست­داران آزادی بیان به پیشنهاد کانون نویسندگان ایران روز مبارزه با سانسور را گرامی می­دارند.

مایه­ ی تاسف است که هرگاه کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز ۱۳ آذر بیانیه ای منتشر می کند ناچار است از تداوم سیطره­ ی سانسور دولتی بر جامعه بگوید. در یک سال اخیر نیز، به رغم وعده ­های انتخاباتی دولت جدید، مانند سالهای گذشته چه در عرصه­ ی کتاب و چه در عرصه­ ی هنر و مطبوعات و اینترنت شاهد حضور این پدیده ­ی ضد آزادی بیان بوده­ایم. انتشار کتاب همچنان در گرو دریافت “مجوز چاپ” است. طرفه آن که برخی آثار نویسندگان در خارج کشور ترجمه و منتشر شده­ است اما در داخل به آن­ها “مجوز چاپ” نداده­ اند. این گونه سانسور البته به اشکال دیگر بر سایر عرصه­ های هنر و ادبیات حکم­رانی می­کند؛ کاربران، وبلاگ­نویسان و فعالان اینترنتی همچنان مورد هجوم، دستگیری و بازداشت هستند؛ فیلترینگ سایت­ها و شبکه ­های اجتماعی مجازی به قوت خود باقی است و حاکمیت بنا دارد در آینده­ ی نزدیک با راه اندازی فیلترینگ هوشمند و به کار بردن سانسور نظام ­مندتر استفاده از فضای مجازی را برای مردم دشوارتر و پر هزینه­ تر کند؛ روزنامه نگاران بسیاری در زندان بسر می­برند و شغل روزنامه نگاری در ایران با خطر مضاعف همراه است. در تازه ترین نمونه، عکاس و خبرنگار یک خبرگزاری رسمی به جرم بازتاب اخبار اسید پاشی­ های زنجیره­ ای بازداشت شدند. ارسال censorship-Hپارازیت به منظور جلوگیری از فعالیت ماهواره­ ها نه تنها حق مردم برای دیدن و شنیدن آن­چه دوست می­دارند را پایمال کرده بلکه سلامت آنها را نیز به خطر انداخته است.

از رهگذر اعمال سانسور دولتی بر بیان شهروندان، هنر و ادبیات آسیب های جدی دیده، خلاقیت های بسیار بی­ ثمر یا ناشکفته مانده و استعدادهای فراوان تباه شده است. جامعه نیز از داشتن ادبیات و هنر شایسته­ ی انسان مدرن قرن بیست و یکم محروم مانده است.

با رشد روزافزون تکنولوژی ارتباطات راه­های تازه­ ای برای ابراز وجود انسان­ها پیدا شده است و بسیاری از شیوه­های سانسور کارایی گذشته ­ی خود را از دست داده ­اند. بازتاب این وضعیت را می­توان در رفتار و گفتار گاه متناقض متولیان سانسور در یک سال اخیر مشاهده کرد. با وجود این سانسور همچنان بر عرصه­های رسمی جامعه حاکم است.

کانون نویسندگان ایران آزادی بیانِ بی­ هیچ حصر و استثناء را حق همگان می­داند و خواهان لغو هرگونه سانسور است. در چارچوب همین هدف بود که این تشکلِ نویسندگانِ مستقل و آزادی­خواهِ ایران روز سیزده آذر را به عنوان روز مبارزه با سانسور اعلام کرد. کانون امسال نیز به استقبال این روز می­رود و از همه­ ی مدافعان آزادی بیان انتظار دارد که سیزده آذر را به واکاوی در پدیده­ ی شوم سانسور و اعتراض بیشتر به آن اختصاص دهند. گرامی داشت چنین روزی معنایی جز آن ندارد که موضوع مبارزه با سانسور، چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی، بحث روز جامعه شود. امید که در سیزدهم آذر سال آینده بیانیه­ی این روز شادباش پیروزی آزادی بیان باشد.

کانون نویسندگان ایران سیزدهم آذر روز مبارزه با سانسور را گرامی می­دارد و آن را به همه ­ی سانسور ستیزان تبریک می­گوید.

کانون نویسندگان ایران/۹ آذر۱۳۹۳