Nastaran-Adibrad

زندگی بعد از یک رابطه آسیب­ زا بسیار دشوار است. در چنین شرایطی شما از یک اندوه عمیق عبور کرده ­اید و تغییرات و تجربه های زیادی را پشت سر گذرانده اید. اکنون احساس می­کنید چیزهای جدیدی در مورد کل زندگی آموخته­ اید. زمان برای شما موقعی شروع می­ شود که شما ورای صدمه را می­ بینید و دلتان نمی­خواهد آنچه بر شما گذشته، شما را به عقب برگرداند. وقتی یک رابطه ناسالم و دردناک تمام می شود کاملاً طبیعی است که احساس آسیب­ پذیری داشته باشید. شما ممکن است مدتها خود را از هر رابطه­ ای دور نگهدارید تا بتوانید خود را جمع و جور کنید. با وجود این که فکر کردن در مورد ملاقات و شروع رابطه ای جدید شما را عصبی می­کند، ممکن است حتی به این فکر کنید که آماده ­اید که عشق دوباره­ای را تجربه کنید ولی این بار دیگر آن بی­خیالی سابق وجود ندارد.

در گذشته هرگز با کسانی که روحیات ضداجتماعی داشتند یا کسانی که احساسات دیگران را به بازی می گیرند ملاقات نکرده بودید. حالا شما خردمندتر شده­ اید، آنقدر عاقل هستید که بفهمید که افراد سوءاستفاده­ گر خود واقعی شان را در جلسات اول نشان نمی­دهند. گاهی فکر می­کنید همین موضوع چقدر دلسرد کننده است و چون دوباره نمی­خواهید قربانی شوید، دایم به این فکر هستید که از خودتان مراقبت کنید.

مراقبت از خود

وقت آن رسیده که یاد بگیرید از خودتان مراقبت و دفاع کنید و بهترین دوست خود باشید. حالا فهمیده ­اید که نیاز به تغییر دارید چون قبلاً قربانی شده­ اید. خرد کنونی شما آماده است که در زندگی روزمره به شما کمک کند. دانستن اینها به معنی این نیست که هر چه در گذشته داشته­ اید غلط بوده است و یا شما مقصر قربانی شدنتان هستید. حقیقت ساده این است که افرادی در دنیا هستند که قلبهای مهربانی ندارند و آماده­ اند از ما بهره ­برداری کنند و این واقعیتی است آشکار. این وظیفه ما است که از خودمان محافظت کنیم و این حقیقتی است که ما باید یپذیریم.

آغاز رابطه جدید

قبل از این که ریسک بازگشت به رابطه جدید را امتحان کنید لازم است که چیزهایی را در خود بررسی کنید از جمله این که مرزهای شخصی خود را روشن کنید. تا وقتی این مرزها را مشخص نکنید نمی­توانید رابطه سالمی را تجربه کنید و این یکی از مهمترین مسایلی هست که باید به آن بپردازید. مرزها ترکیبی است از تجربه ­ها و دانش شما که می­تواند به شما کمک کند که از وارد شدن در رابطه­ های نامناسب دیگر خودداری کنید.

در فرایند شناخت و ایجاد مرزها، یاد می­ گیرید که چه کسانی مستحق اعتماد هستند و چه کسانی این قابلیت را ندارند. مرزها شما را از افراد غیرقابل اعتماد محافظت می­کند. بدون ­این که بترسید و دور شوید به شما کمک می­ کنند که تشخیص دهید چه کسی با ارزش است، چه کسی به شما احترام می­گذارد و یا چه کسی رابطه واقعی و معنادار را به شما پیشنهاد می­کند.

همه ما برای حفظ خود نیاز به مرز داریم و مهم است بدانیم که نقش مرزها فقط مراقبت از ما در مقابل افراد سوءاستفاده کننده­، بازیگرهای عاطفی و بهره ­بردارها نیست. بلکه مرزها به ما کمک می ­کنند که در زندگی روزمره در برخورد همسایه­ ها، والدین، خواهر و برادر، دوستان، بچه ­ها، مدیر و هر کس دیگری که در ارتباط هستیم خود را حفظ کنیم. در عین حال خوب است بدانید که وقتی شما مرزهایتان را خلق می­کنید دور خود دیوار نمی کشید بلکه تشخیص می دهید که رفتار سالم و لازم چیست سپس آن را انجام می دهید.

همچنین شناخت مرزها به شما کمک می کند که بفهمید که چه تغییراتی را در زندگی خود ایجاد ­کنید. آنها کمک می­ کنند به آرزوهایتان، اهداف، ارزشها، زمان، خودانگیختگی، پول، ارزش شخصی، و احترام و هر آنچه می خواهید دست یابید.

در شماره های بعدی این موضوع عمیق تر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

* دکتر نسترن ادیب راد مشاور خانواده و جوانان در ایران و کانادا، مولف و مترجم پنج جلد کتاب در این زمینه است.