Farhad-Farsadi-n

مهمترین عوامل منفی که مستقیما در افزایش حق بیمه اتومبیل تاثیر دارند را می توان تصادف و جریمه دانست، البته عموما تصادفات طی ۶ سال گذشته و جرایم طی ۳ سال قبل مورد بررسی قرار می گیرند. اگر تعداد تصادفات طی مدت زمان یاد شده از ۲ مورد بالاتر برود و بیمه گذار (خریدار بیمه) مقصر تشخیص داده شده باشد از یک طرف و تعداد جرایم رانندگی در مدت زمان یاد شده از ۲ مورد بیشتر گردد آن موقع است که دیگر شرکت های بیمه استاندارد حاضر نیستند برای بیمه گذار خود بیمه نامه صادر نمایند و اعتقاد دارند که کلاس ریسک عوض شده و این دیگر وظیفه شرکت های اصطلاحا پر خطر است که بایستی برای خریدار بیمه قرارداد بیمه صادر کنند.

بجز مسایل یاد شده که عموم مردم از آن اطلاع دارند عوامل دیگری هم هستند که ممکن است مهم تلقی نشود ولی بواقع در افزایش حق بیمه تاثیر بسزا دارند. در این قسمت مقاله نظر شما خوانندگان محترم را به این موارد جلب می نمایدcar_accident:

۱-کتمان حقایق و عدم بیان واقعیت: از نظر حقوقی اگر خریدار بیمه تمامی وقایع مربوط به مورد بیمه را برای شرکت بیمه بازگو نکند و موردی پوشیده بماند که شرکت بیمه نتواند از آن به خوبی مطلع شود و بر اثر این اشتباه حق بیمه کمتر محاسبه نماید در موقع خسارت می تواند اصلا خود را مسئول ندانسته و از پرداخت خسارت شانه خالی نماید. حتی اگر در سوآلات شرکت بیمه همه چیز مطرح نشده باشد باز بیمه گذار (خریدار بیمه) بایستی داوطلبانه همه واقعیت ها را بازگو نماید.

۲-وقفه در پرداخت حق بیمه: شرکت بیمه مسئول پرداخت خسارت احتمالی و بیمه گذار هم مسئول پرداخت حق بیمه است در صورت پرداخت نشدن حق بیمه در موعد مقرر شرکت بیمه هم میتواند بیمه نامه را کنسل نماید.

۳-وقفه زمانی در تجربه بیمه ای: بسیار دیده شده که افرادی سالها سابقه بیمه دارند ولی در طول این سالها چندین بار بیمه نامه شان قطع و دوباره فعال شده است. شرکت های بیمه در این حالت اعتقاد دارند که فرد از چرخه پرداخت حق بیمه خارج شده و به مثابه آن است که گروهی با هم شروع می کنند به پس انداز در بانکی و قرار است در طی مثلا ۱۰ سال بعد از مزایای آن به طور مساوی بهره مند شوند. اگر تعدادی در ۵ سال دوم نخواهند به هر دلیلی به پس انداز ادامه بدهند آن موقع است که اگر شرکت بیمه هم بخواهد آنها را مثل بقیه در تخفیفات مشارکت دهد به بقیه ظلم شده است (تفسیر ساده بیمه ای از نظر شرکت های بیمه).

البته دلیل خارج شدن از چرخه بیمه بسیار مهم است و در تعیین حق بیمه مهم تلقی می شود.

اثرات منفی در وقفه زمانی:

ـ اگر فردی بدون بیمه نامه معتبر رانندگی کرده باشد و پلیس وی را جریمه کرده و بیمه اش فسخ شده باشد.

ـ اگر بیمه نامه به دلیل عدم پرداخت حق بیمه فسخ شده باشد.

ـ اگر گواهینامه رانندگی برای مدتی فسخ شده باشد.

ـ اگر تصادف رانندگی به شرکت بیمه گزارش نشده باشد و بررسی کننده خسارت از طریق دیگری از موضوع مطلع گردد.

اثرات غیر منفی در وقفه زمانی:

ـ نداشتن اتومبیل و به طبع آن لازم نبودن بیمه نامه

ـ اتومبیل شرکت را رانندگی می کردید و به اتومبیل شخصی نیاز نداشتید.

با در نظر داشتن عوامل یاد شده قادرید در حق بیمه های اتومبیل صرفه جویی کرده برای شرکت بیمه هم بیمه گذار مطلوب تلقی گردید.

ـ کتمان حقایق و عدم بیان واقعیت Misrepresentation & Non-Disclosure

ـ وقفه زمانی در تجربه بیمه ای    Lapse in insurance

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com