gas-price

شهروند- علی شریفیان: روز سه شنبه خبرگزاری رویترز خبر داد اقتصاددانان بانک سی آی بی سی، یکی از بزرگترین بانک های کانادا گزارشی تحلیلی منتشر کرده و میذدگویند کاهش شدید و بی سابقه نفت در دراز مدت کاهش درآمدی برابر ۱۳۸ میلیارد دلار برای دولت کانادا در پی خواهد داشت.

در این گزارش که به وسیله سه کارشناس اقتصادی ارشد سی ای بی سی تهیه و ارائه شده آمده این کاهش درآمد هنگفت بر وضعیت اقتصادی استان های مختلف به یک سان و به یک میزان اثر نمی گذارد و مثلا استان نفت خیز آلبرتا سهمی برابر هفت میلیارد دلار از این ضرر را خواهد دید.

انتاریو به خاطر کاهش ارزش دلار صادراتش افزایش خواهد یافت و از این جهت نفع خواهد برد. این در حالی است که بانک کانادا هفته پیش اعلام کرد که کاهش قیمت نفت سال آینده یک سوم درصد از تولید ناخالص ملی کم خواهد کرد.

تولید نفت و انرژی ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کانادا را تشکیل می دهد، اما اقتصاد دانان سی آی بی سی می گویند ضرر کاهش قیمت نفت پیچیده تر است و فقط بر تولید ناخالص ملی اثر نمی گذارد و اثرات آن عمیق تر و گسترده تر است.

این کاهش هنگفت اکنون قیمت نفت را به زیر ۶۰ دلار برای هر بشکه رسانده و با توجه به درآمدی که دولت از مالیات فروش نفت به دست می آورد سبب کسری بودجه خواهد شد.

این در حالی است که استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال روز سه شنبه در شهر کبک در این ارتباط گفت ما همچنان به خاطر سلامت اقتصادی خود می توانیم کسری بودجه را رفع کنیم و وضعیت برتر اقتصادی کانادا را نسبت به روسیه یادآور شد و خاطرنشان کرد روسیه به خاطر کاهش قیمت نفت دچار مشکلات زیادی شده و البته تحریم های کانادا و کشورهای متحد ما هم بر وخامت اوضاع اقتصادی روسیه اثرات خود را نمایان کرده است.

در این گزارش که بسیار مهم تلقی شده آمده به ازای کاهش هر دو دلار از قیمت هر بشکه نفت یک سنت بنزین مصرفی مردم کاهش خواهد یافت. امری که از تقریبا ۵ سال پیش به اینسو بی سابقه بوده است.