Perry-Bellegarde

شهروند- علی شریفیان: غروب چهارشنبه هفته پیش در روز دهم دسامبر مراسم انتخاب رئیس جدید مجلس ملی اقوام بومی کانادا در وینی پگ برای جانشینی شان آلتو، رئیس مستعفی این مجلس با شرکت روسای اقوام بومی سراسر کانادا و نمایندگان آنها انجام شد.

در همان رای گیری اول پری بلگارد، رئیس بزرگ اقوام بومی ساسکچوان با ۶۰ درصد از ۴۶۴ رای به ریاست این مجلس برگزیده شد. این مقام از ماه می گذشته به دنبال استعفای شان آلتو خالی مانده بود.

پری بلگارد در سخنرانی پس از انتخاب خود خطاب به حاضران ضمن تشکر از پشتیبانی آنها گفت: «سرزمین بزرگ کانادا به اقوام بومی تعلق دارد و این یک واقعیت است.» و بعد خطاب به تمام کانادا اظهار داشت: «من به همه کانادایی ها می گویم عظمتی که کانادا به جهان نشان می دهد وقتی به ما (اقوام بومی) می رسد، یک دروغ است.» شان التو در انتخابات پیشین در سال ۲۰۰۹ در یک ماراتون رای گیری که ۲۳ ساعت طول کشید در رای گیری هشتم به این مقام انتخاب شده بود، اما به علت نزدیکی اش به استفن هارپر و حمایت از برنامه آموزشی دولت فدرال برای اقوام بومی پس از یک جنجال خبری مجبور به استعفاء شد. اکثریت اعضای اقوام بومی کانادا با آن برنامه و بودجه آن مخالف بودند.

پری بلگارد قرار است به زودی کار خود را شروع کند و انتظار می رود به خاطر پیگیری خواسته های مردم اقوام بومی با هارپر کشمکش های زیادی داشته باشد.