رادیو آلمان: جایزه نوبل صلح روز چهار‌شنبه ۱۰ دسامبر در اسلو به ملاله یوسف‌زی، دختر ۱۷ ساله پاکستانی و کایلاش ساتیارتی، فعال حقوق کودکان هند اهدا شد. این دو به خاطر فعالیت‌ها‌شان برای تحقق حقوق کودکان این جایزه را دریافت کردند.

حاضران مراسم جایزه نوبل بخصوص به ملاله یوسف‌زی، دختر عضو کمپین تحصیل دختران پاکستانی توجه داشتند. او که ۱۷ ساله است جوان‌ترین فردی است که در تاریخ جوایز نوبل موفق به دریافت آن شده است.malale-1

ملاله به همراه دو دوست‌۱۶ و ۱۷ ساله‌اش در مراسم اهدای جایزه حضور داشت. این دو دوست ملاله نیز در سوءقصد به جان او زخمی شدند. برنده جایزه نوبل تاکید داشت که این دو در این مراسم همراه او باشند و به این ترتیب از فعالیت آن‌ها نیز قدردانی شود.

ملاله یوسف‌زی در سخنرانی خود به مناسبت دریافت جایزه نوبل صلح گفت: «تا آنجا که می‌دانم من فردی متعهد و لجباز هستم که آموزش خوب را برای همه کودکان، حقوق برابر را برای همه زنان و صلح را برای هر نقطه جهان می‌خواهم.»

ملاله با تاکید بر آموزش مناسب و رایگان برای همه کودکان گفت: «چرا تانک ساخته می‌شود و ساختن مدرسه این قدر سخت است؟» او گفت کودکان تشنه آموزش‌اند و تحصیلات ابتدایی کشورهای در حال توسعه برای مردم این کشورها کافی نیستند.

برنده ۱۷ ساله جایزه نوبل توضیح داد که با این جایزه قوی‌تر از سابق برای تحصیل کودکان مبارزه خواهد کرد. او گفت: «این مبارزه‌ای است که من آن قدر ادامه خواهم داد تا همه کودکان جهان امکان رفتن به مدرسه را به دست آورند.»

ملاله یوسف زی و کاتیاش برندگان صلح نوبل

ملاله یوسف زی و کایلاش ساتیارتی برندگان نوبل صلح

هیئت داوران نوبل صلح بخصوص این دیدگاه ملاله را جالب دانستند که می‌گوید کودکان نیز خود باید برای بهبود شرایط زندگی‌شان مبارزه کنند.

ملاله یوسف‌زی ۱۷ سال دارد و فعال حقوق کودکان و عضو کمپین تحصیل دختران پاکستانی است. در اکتبر ۲۰۱۲ ستیزه‌جویان طالبان او را در راه بازگشت از مدرسه ترور کردند. این ترور نافرجام با واکنش‌های شدید جهانی روبرو شد.

طالبان پاکستان حملهٔ تروریستی به ملاله را توجیه کردند و این فعال حقوق بشری را “جاسوس غرب” و “سزاوار مرگ” خواندند. طالبان در بیانیهٔ خود نوشته‌بودند: «اسلام دستور کشتن جاسوسان دشمن را صادر کرده است.» در این بیانیه همچنین آمده بود: «شریعت می‌گوید که حتی یک کودک می‌تواند کشته شود، اگر مخالف اسلام باشد.»

کایلاش ساتیارتی

کایلاش ساتیارتی، فعال ۶۰ ساله حقوق کودکان هند از فعالان حقوق‌بشر و از افراد پیشرو در مبارزه با کار اجباری کودکان است. ده‌ها سال است که به همت او و هم‌نظرانش ده‌ها هزار کودک در هند از کار اجباری خلاص شده و به بازپروری و تحصیل روی آورده‌اند.

کایلاش ساتیارتی که مهندس برق است، به همراه دیگر فعالان حقوق‌بشر هند چندین مرکز توان‌بخشی برای کودکان بنا کرده‌است. او درباره‌ انگیزه‌ی فعالیت‌های خود، از دوران کودکی‌اش یاد می‌کند و می‌گوید: «کمک به بچه‌هایی که دوران کودکی آن‌ها به دست چپاول‌گران غارت می‌شود، از ابتدا آرزوی قلبی من بوده است.»
ساتیارتی تاکید می‌کند که او و همراهانش برای تحقق ‌بخشیدن به این آرزو می‌بایست با “گروه‌های مافیایی و بزهکاران سودجود” در بیفتند و در ادامه می‌گوید: «این مبارزه‌ای بسیار دشوار بود و هست. من در این راه دوتن از همکارانم را از دست داده‌ام. یکی از آنان به ضرب گلوله کشته شد و دیگری را آن‌قدر کتک زدند که جان باخت.»
توربیورن یاگلند، رئیس کمیته نوبل، روز چهار‌شنبه (۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر) در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به ملاله یوسف‌زی و کایلاش ساتیارتی گفت هردو برنده این جایزه، مبارزه را در راه تحقق حقوق کودکان، حتی در شرایط بغرنج امری ضروری می‌دانند، زیرا همه کودکان جهان حق دارند تحصیل کنند و به کار اجباری مجبور نشوند.
جایزه نوبل صلح یکی از پنج جایزه نوبل است که از سال ۱۹۰۱ همه‌ساله از طرف کمیته نوبل در اسلو، پایتخت نروژ اهدا می‌شود. این جایزه را تاکنون چهره‌های تاثیرگذار بسیاری در جهان دریافت کرده‌اند.
دالایی لاما، رهبر دینی بوداییان تبت (۱۹۸۹)، نلسون ماندلا، رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی و قهرمان فقید مبارزه با آپارتاید (۱۹۹۳) یاسر عرفات، شیمون پرز و اسحاق رابین (۱۹۹۴) رهبران اسرائیل و فلسطین و شیرین عبادی حقوق‌دان ایرانی از جمله شخصیت‌های مطرح هستند که این جایزه را دریافت کرده‌اند.