رادیو فردا: سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای که دوم آبان ماه منتشر شده، می‌گوید دختران اقلیت ایزدی عراق، به دست نیروهای «حکومت اسلامی» به بردگی جنسی گرفته شده‌اند؛ بسیاری از آنها ۱۴، ۱۵ و یا حتی کم‌تر سن داشته‌اند و برخی نیز خودکشی کرده‌اند.

این گزارش بر اساس دیده‌ها و روایت‌های قربانیان و یا بستگان آنها تهیه شده است.

دوناتلا روورا، مشاور ارشد امور واکنش فوری سازمان عفو بین‌الملل، آنچه بر دختران و زنان ایزدی از سوی «حکومت اسلامی» رفته را «فاجعه‌بار» توصیف کرده است

 نیروهای داعش دختران و زنان جوان ایزدی را به بردگی جنسی واداشته اند

نیروهای داعش دختران و زنان جوان ایزدی را به بردگی جنسی واداشته اند

.

به گفته خانم روورا، بسیاری از این دختران ۱۴ یا ۱۵ ساله یا حتی جوان‌تر بودند. خیلی از آنها خودکشی کرده یا اقدام به خودکشی کرده‌اند.

در عین حال نه نتها اعضای گروه حکومت اسلامی، که هواداران آنها نیز در تجاوز به دختران و زنان دست داشته‌اند.

رندا، دختری ۱۶ ساله، که مردی با دو برابر سنش به او تجاوز کرده، به سازمان عفو بین‌الملل گفته است «آنچه بر من و خانواده‌ام گذشت، خیلی دردناک است.»

وفا، زن ۲۷ ساله ایزدی، روایت اقدام به خودکشی خود و خواهرش را تعریف کرده است که موفقیت‌آمیز نبود اما روزها قدرت سخن گفتن را از او گرفته بود.

دختر دیگری نیز ماجرای هم‌بند خود را تعریف کرده است، وقتی به آنها دستور داده شده بود تا خود را بشویند، لباس خوب پوشیده و آماده شوند، این دختر که خود توانسته از دست نیروهای «حکومت اسلامی» فرار کند، می‌گوید هم‌بند او در حمام رگش را زد و خود را به دار آویخت؛ «فکر کنم می‌دانست که مردی قرار است به سراغش بیاید. به همین خاطر خودش را کشت.»

به گفته دوناتلا روورا، مشاور ارشد امور واکنش فوری سازمان عفو بین‌الملل، بسیاری از دختران به اسارت گرفته شده ایزدی، قربانی شکنجه شده و شبه‌نظامیان با آنها مانند جنس و دارایی خود برخورد کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه از قول این مقام ارشد عفو بین‌الملل نقل کرده است حتی آنهایی که نجات پیدا کرده‌اند «عمیقا به آسیب‌های روانی دچار شده‌اند.»

شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» درگیر نبردهایی با نیروهای ارتش عراق و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور هستند. در عین حال ائتلافی به رهبری آمریکا در عراق و سوریه به مواضع و نیروهای آنها حمله هوایی می‌کند.

ایزدی‌های عراق در تابستان گذشته و پس از حملات شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به منطقه سنجار، ماه‌ها در کوهستان آواره شدند.

طی روزهای گذشته پیش‌مرگه‌ها توانسته‌اند بخش‌های مهمی از منطقه سنجار را از کنترل «داعش» خارج کنند.

پیشتر نیز گزارش‌هایی در مورد اینکه نیروهای «حکومت اسلامی» به ربودن زنان و دختران ایزدی اقدام کرده و به آنها تجاوز کرده‌اند، منتشر شده بود.