سربازان جان باخته در حمله های تروریستی و ژیان قمیشی و ویکرز

شهروند ـ علی شریفیان: هفته پیش با نظرسنجی که خبرگزاری کانادا از خبرنگاران، سردبیران و مسئولان خبری رسانه ها انجام داد، اعلام شد پاتریس وینست، افسر ۵۳ ساله ارتش کانادا مشغول خدمت در پادگان سینت ژان ـ سور ریشیلیوی کبک و ناتهان سیریلو، پرسنل ۲۴ ساله گارد نگهبان بنای یادبود سرباز گمنام در جلوی پارلمان، خبرسازترین چهره های کانادا در سال ۲۰۱۴ بوده اند. این دو با ۲۳ رای از ۸۵ رای به عنوان خبرسازترین چهره های سال معرفی شده اند.

پاتریس وینست به وسیله مارتین کوتوور رولوو ۲۴ ساله با نقشه قبلی تنها به دلیل اینکه لباس نظامی تنش بود با اتوموبیل در روز ۲۰ اکتبر زیر گرفته شد و جان باخت. این افسر که بیش از ۲۵ سال سابقه خدمت داشت، در آستانه بازنشستگی بود و ناتهان سیریلو سربازی از نیروهای ذخیره ارتش کانادا بود که در حمله مایکل ذئف بیبوو ۳۲ ساله با شلیک گلوله ای جان خود را از دست داد. بیبوو پیش از اینکه از در ساختمان مرکزی پارلمان به مرکز قانونگذاری کانادا حمله ور شود مبادرت به کشتن سیریلو کرد. حمله به پارلمان یکی از بهت انگیزترین رویدادهای سال ۲۰۱۴ کانادا بود که برای ساعت ها پایتخت و کل کانادا را در وحشت فرو بردnewsmaker.

این نخستین بار است که پرسنل نظامی ارتش کانادا در خاک کانادا مورد حمله قرار گرفته و جان باخته اند. هر دوی این جان باختگان با انجام مراسم رسمی خاکسپاری شدند. بر سراه تابوت ناتهان سیریلو که از اتاوا به هامیلتون منتقل شد، هزاران نفر ایستاده و به او ادای احترام کردند. این دو پرسنل جان باخته کمی پس از آنکه کانادا اعلام کرد در کنار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق به بمباران نیروهای اسلامی افراطی داعش خواهد پرداخت، کشته شدند.

بعد از این دو و با فاصله بسیار کوین ویکرز، رهبر نیروهای امنیتی پارلمان کانادا که در رویارویی نهایی مایکل ذئف بیبوو را در ساختمان پارلمان از پای درآورد و در کنارش، ژیان قمشی، برنامه ساز و مجری مشهور برنامه رادیویی « کیو» ی سی بی سی خبرسازترین چهره های کانادا در سال ۲۰۱۴ بوده اند.

ژیان قمیشی به علت درگیر بودن در روابط جنسی بسیار نامعمول از سی بی سی اخراج شد. این گوینده که در آمریکای شمالی طرفداران زیادی داشت به دنبال این افتضاح نزد افکار عمومی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. پس از اینکه سه زن و یک مرد علیه او به پلیس شکایت کردند، به هنگام دستگیری خود را تسلیم پلیس تورنتو کرد. دادگاه با قبول ۱۰۰ هزار دلار وثیقه او را تا تشکیل دادگاه آزاد کرد، پاسپورتش را گرفت و او موظف شد از انتاریو خارج نشود و تا حضور در دادگاه با مادرش زندگی کند.