صدای امریکا: روز پنجشنبه، و یک روز پس از حمله مرگبار به یک نشریه طنز در پایتخت فرانسه، حمله دیگری در حومه پاریس به وقوع پیوست.

به گزارش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا در فرانسه، یک مرد مسلح کمی پس از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه به دو پلیس در حومه‌ی پاریس – مونروژ – با سلاح سنگین شلیک کرده است. یک مامور پلیس زن در این تیراندازی در اثر شدت جراحات کشته شد. هنوز ارتباط این تیر اندازی با حمله‌ی روز قبل تایید نشده است. مهاجم از محل گریخته و پلیس هنوز موفق به دستگیری او نشده است.

اما در کاخ الیزه فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه جلسه‌ی بحران با حضور وزیران تشکیل داده است و با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه دیدار کرده است. این نخستین دیدار فرانسوا اولاند و نیکولا سارکوزی در کاخ الیزه پس از انتخاب اولاند به عنوان رییس جمهور است.

آقای سارکوزی حمله روز چهارشنبه به نشریه شارلی ابدو را جنگ علیه تمدن خواند و گفت تمدن باید در برابر بربریت از خود دفاع کند.

policeاز سوی دیگر، در حالی که ساعاتی از حمله تروریستی به دفتر مجله شارلی ابدو می‌گذرد، پلیس مشخصات و تصویر دو تن از مهاجمان فراری را منتشر کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد پلیس فرانسه طی اطلاعیه‌ای که ساعات پایانی روز چهارشنبه در رسانه‌ها منتشر کرده از مردم خواسته تا در صورت برخورد با مهاجمان، آن‌ها را با خبر کنند. در بخشی از اطلاعیه تاکید شده است که مهاجمان فراری «مسلح و خطرناک» هستند.

در یک بیانیه رسمی اعلام شده که دو برادر فرانسوی الجزایری تبار ۳۲ و ۳۴ ساله‌ به نام «شریف و سعید کوشی» که ساکن پاریس بوده‌اند در این حمله نقش داشته‌اند.

نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد چندین نفر در حین جستجوها برای یافتن مهاجمان دستگیر شده اند. مقامات فرانسوی تعداد بازداشت شدگان را هفت نفر اعلام کردند.

پیشتر نفر سوم که جوانی هجده ساله به نام «حمید مراد» ساکن شهر رنس -بر اساس گزارش ها پلیس ضد تروریسم فرانسه در حال انجام یک عملیات در آن بوده- که گفته می‌شود بی‌خانمان نیز بوده است در یک پاسگاه پلیس در ۱۴۰ مایلی پاریس نزدیکی مرز بلژیک خود را تسلیم کرده بود. به این ترتیب هر سه مهاجم این حمله شناسایی شده‌اند.

در حمله تروریستی روز چهارشنبه هفتم ژانویه -هفدهم دی‌ماه- در ساعت ۱۱:۳۰ صبح به دفتر مجله طنز شارلی ابدو در شهر پاریس توسط این سه نفر، ۱۲ نفر از جمله چهار کارتونیست این مجله کشته شدند. به نوشته واشنگتن پست با این عملیات پاریس هم به لیست پایتخت‌هایی که مورد حمله‌های خون‌بار قرار گرفته اند پیوست.

پیشتر شهرهای لندن و مادرید نیز پس از حمله یازده سپتامبر به شهر نیویورک و برج‌های تجارت جهانی مورد هجوم گروه‌های تروریستی قرار گرفته بودند. گفته می‌شود این دو فرد قبل از این در سوریه در کنار نیروهای بنیاد‌گرای اسلامی در حال جنگ بوده‌ و چندی قبل به پاریس بازگشته بودند.

از سوی دیگر بنابر گزارش نیلوفر پور‌ابراهیم خبرنگار صدای آمریکا از شهر پاریس روز پنج‌شنبه در فرانسه عزای عمومی اعلام شده و پرچم‌ها به نشانه هم دردی نیمه برافراشته خواهد بود. پس از این حادثه مردم به نشانه اعتراض به این حمله در میدان رپوبلیک جمع شده در دفاع از آزادی بیان و مطبوعات پلاکارد هایی با عنوان «من شارلی هستم» دست گرفتند.

این اجتماع تا ساعات پایانی شب چهارشنبه ادامه داشت و بر تعداد مردم افزوده می‌شد. خبرنگار صدای آمریکا در پاریس اشاره می‌کند که انتشار تصاویری که در آن مهاجمان به یکی از نیروهای پلیس پس از زخمی شدن تیر خلاص شلیک می‌کنند مردم فرانسه را به شدت متاثر کرده است.

او هم چنین به حضور صد‌ها هزار نفر در میدان‌های دیگر این شهر اشاره می‌کند. در بین مردم تعداد زیادی خبرنگار نیز حضور دارند که به نشانه اعتراض کارت خبرنگاری و یا قلم خود را بالا گرفته‌اند.

رهبران اسلامی در فرانسه حمله روز چهارشنبه را محکوم کردند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که چنین خشونت هایی باید به یک نیروی وحدت بخش تبدیل شود.