سرانجام پس از یک سال

 

شهروند- علی شریفیان: غروب روز دوشنبه، بین ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه تا ۸ شب، درست پیش از شروع مسابقه حساس نهایی قهرمانی جوانان هاکی جهان در تورنتو، استفن هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کار فدرال و کاتلین وین، نخست وزیر دولت اکثریت لیبرال انتاریو بالاخره پس از بیش یک سال که از ملاقات رودرروی این دو می گذشت، با هم در محلی که اعلام نشد، ملاقات و مذاکراتی انجام دادند.

با اینکه از جزئیات دقیق این مذاکرات گزارشی منتشر نشده، اما به نظر می رسد موضوع اصلی مذاکره نخست وزیر کانادا و نخست وزیر انتاریو، بزرگترین استان کانادا وضعیت اقتصادی انتاریو و روابط مالی با اتاوا و تبادل نظرهای فشرده ای درباره اصلاحاتی که انتاریو قصد دارد در مورد حقوق

استفان هارپر نخست وزیر کانادا با کاتلین وین نخست وزیر بزرگترین استان این کشور دیدار کرد

استفان هارپر نخست وزیر کانادا با کاتلین وین نخست وزیر بزرگترین استان این کشور دیدار کرد

بازنشستگی انجام بدهد، بوده است.

کاتلین وین در کل این مذاکرات را ثمربخش و ضروری توصیف کرد و با توجه به اینکه در اکتبر امسال انتخابات فدرال برگزار می شود و انتاریو نقش تعیین کننده ای در نتیجه نهایی این انتخابات دارد، هارپر هم از ملاقات با کاتلین وین خرسند شده است.

کاتلین وین در مورد این ملاقات به خبرنگاران رسانه ها گفت که مسائل کشوری ارتباطی با روابط شخصی افراد ندارد و همکاری مقامات مسئول در واقع از وظایفی است که برای پیشبرد امور سیاسی و اقتصادی و بهبود کیفی زندگی مردم و رفع مشکلات و دشواری ها، بسیار ضروری و مهم است. نخست وزیر انتاریو زمانی با همتای فدرال خود این ملاقات مهم را داشته که به سبب سقوط قیمت نفت، انتاریو به دلیل کاهش ارزش دلار کانادا صادراتش رو به افزایش گذاشته و این در حالی است که پیش از این آلبرتا به علت قیمت نفت بالا در بازارهای جهانی در مقایسه با انتاریو نقش ممتازتری در اقتصاد کل کانادا داشت.

از سوی دیگر پرداخت های اتاوا به انتاریو برای اجرای طرح های زیرساختی و بویژه احداث راه ارتباطی هم برای حل مسئله ترافیک بزرگشهر تورنتو و همچنین ساختن بزرگراه پرکشش تری بین تورنتو و همیلتون به لحاظ اقتصادی بسیار مهم است.

کاتلین وین تنها به طور رسمی در بیش از یک سال گذشته سه نامه برای هارپر ارسال و به طور عاجل درخواست ملاقات رو در رو کرده بود و هارپر در کمال شگفت زدگی و برخلاف عرف و رسم رایج در تمام این مدت و حتی پس از اینکه حزب لیبرال توانست با پیروزی در انتخابات به دولت اکثریت برسد، از دیدار با کاتلین وین خودداری کرده بود.

روابط اتاوا با انتاریو به خاطر اهمیت سیاسی و اقتصادی این استان همیشه در برنامه ریزی های کلان کشوری بسیار مهم بوده است. با توجه به اینکه کاتلین وین مصرانه خواستار دیدار با هارپر پیش از عرضه لایحه بودجه دولت فدرال به مجلس بود، به نظر می رسد که نخست وزیر انتاریو با تلاش های پیگیرانه خود به این مهم رسیده باشد.