شهروند- علی شریفیان: شبکه سی بی سی تورنتو بر اساس برآوردهای خود این هفته پرمخاطب ترین و پرخواننده ترین خبرهای مربوط به تورنتو را اعلام کرد. از میان این خبرها، چند خبر به جهات مختلف به شکل گسترده ای مورد توجه ایرانیان و یا دست کم خوانندگان شهروند هم قرار گرفته اند. گزیده این خبرها را به صورت خلاصه ای برایتان یادآور شده ایم:

 

راب فورد : خبر سازترین و جنجالی ترین چهره تورنتو، کانادا و جهان

ford 

شهردار پیشین تورنتو که از بیش از یک سال پیش با اتهام مصرف مواد مخدر به یک سوژه دائمی خبری درآمد بی شک جنجالی ترین چهره سال ۲۰۱۴ تورنتو بوده است. در نهایت راب فورد ۴۷ ساله پس از آنکه به علت ابتلاء به یک نوع سرطان بسیار نادر از ادامه مبارزات انتخاباتی برای مقام شهرداری تورنتو کناره گیری کرد، از سوی رسانه ها کمتر و کمتر مورد توجه قرار گرفت تا جایی که اکنون مدتی است بجز خبرهای مربوط به درمان او، خبر دیگری از کسی که تقریبا هر روز عکسش در صفحه اول روزنامه ها و مجلات و نامش در مهمترین عنوان های خبری رسانه های دیداری و شنیداری بود، به چشم نمی خورد.

 

ali-shahiشوخی که به قیمت نگرانی جدی کانادا تمام شد

علی شاهی مسافر ۲۵ ساله پرواز ۷۷۲ ایرکانادا که از تورنتو عازم پاناما سیتی بود به شوخی میهمانداران این پرواز را تهدید به داشتن مواد منفجره کرد. در حالی که تنها ۴۵ دقیقه از زمان برخاستن این هواپیما می گذشت، به دستور مسئولان امنیتی بازگشت هواپیما در دستور کار قرار گرفت. دو هواپیمای نظامی اف ۱۸ ایالات متحده آمریکا هواپیما را در بازگشتش به فرودگاه بین المللی پیرسون اسکورت کردند. علی شاهی که برای حدود دو ساعت تمام کانادا را در نگرانی فرو برده بود، دستگیر شد. پدر علی شاهی بعدا اعلام کرد که پسرش مدتهاست ناراحتی روانی دارد و آنها بارها برای کنترل او از پلیس کمک خواسته اند اما هیچگاه کمکی به آنها نشده است.

اخراج ژیان قمشی از سی بی سی

JianGhomeshi 

امروز هشتم ژانویه ژیان قمشی، گوینده و برنامه ساز مشهور پیشین سی بی سی قرار است در دادگاه حاضر شود تا مراحل آغاز رسیدگی به اتهامات و پرونده او آغاز شود. در هفته آخر ماه اکتبر اخراج قمشی از سی بی سی به گفته ی مدیران سی بی سی به دلیل رفتار نامناسب جنسی اش یکی از جنجالی ترین خبرهای سال ۲۰۱۴ تورنتو و کانادا بود. در نهایت ۹ نفر قمشی را متهم به مزاحمت و تجاوز جنسی کردند، اما پلیس با شکایت رسمی سه زن و یک مرد اقدام به دستگیری او کرد. قمشی خود را به پلیس تسلیم و دادگاه پاسپورت او را ضبط کرد، با ۱۰۰ هزار دلار وثیقه آزاد شد و قرار شد تا شروع محاکمه با مادرش زندگی کند.

انتخاب جان توری به مقام شهرداری تورنتو

Tory

پس از یک دوره پرفراز و نشیب (بخصوص در یک سال آخر آن)، جان توری ۶۰ ساله توانست روز ۲۷ اکتبر با ۹۰۰ هزار و ۳۹۴ رای، ۳ .۴۰ کل آرا به مقام شهرداری بزرگترین و مهمترین شهر کانادا برسد. انتخاب توری پایان یک دوره جنجالی، دوره راب فورد در تاریخ شهر تورنتو بوده است.