Farhad-Farsadi-n

زیربنای صنعت بیمه در اقصا نقاط جهان مشابه است، دلیلش هم آن است که همگی به هم مرتبط هستند و درهر کجای دنیا که باشند برای تضمین قراردادهای خود مجبورند طی قراردادی که به بیمه اتکایی (مجدد)معروف است به هم اتکاء نمایند، البته هر کشوری با توجه به زیرساختارهای اقتصادی / فرهنگی و اجتماعی خود صنعت بیمه را تدوین و اداره می کند.

کشور کانادا با جمعیتی حدود ۳۳ میلیون نفر و ترکیبی رو به رشد خواهان حمایتی گسترده است تا شالوده های جمعیتی متفاوتش (مهاجران جدید) از هم گسسته نشود.

صنعت بیمه در بخش اموال و مسئولیت سالانه بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار حق بیمه تولید می کند. از نظر اشتغال حدود ۱۲۰ هزار نفر در این نهاد اقتصادی فعالیت می کنند که حدود ۵۰ درصد کارمند و مدیر و بقیه نماینده/ بروکر و ارزیاب خسارت هستند که از طریق انجمن ها و سندیکاهای حرفه ای تحت نظارت هستند.

گروه دوم انفرادی اقدام به دریافت مدارک حرفه ای و اجازه نامه های کاری می کنند و در ارتباط با شرکت های بیمه از جانب شما خریداران محترم بیمه در تماس هستند.

با توجه به زیربنای محیطی و جمعیتی درصد ارزیابان خسارت و بروکرها و نمایندگان بیمه به قرار ذیل است:

حدود ۴۰ درصد در اونتاریو/ حدود ۲۰ درصد در کبک /حدود ۲۰ درصد به طور مساوی در بریتیش کلمبیا و آلبرتا / حدود ۲۰ درصد به طور مساوی در ساسکاچوان/ مانیتوبا/ نوا اسکوشیا و نیو فاندلند مستقر می باشند.

نکته حائز اهمیت آن است که در کانادا حدود ۲۳۰ شرکت بیمه مستقل و نمایندگی معظم در بخش بیمه های اموال و مسئولیت وجود دارند که به ارایه خدمات بیمه ای مشغول هستند از این تعداد ۱۰ شرکت بزرگ حدود ۸۵ درصد سهم کل بازار بیمه را از آن خود دارند. بزرگترین شرکت بیمه اینتکت است که ۱۰ درصد سهم کل بازار را در دست دارد. از تعداد ذکر شده بیش از نیمی کانادایی و بقیه شعب شرکت های بیمه آمریکایی/ اروپایی و معدودی آسیایی است.

سال ۲۰۰۸ برای بازار سرمایه / مالی و پولی دنیا بسیار اسف بار بود و آثار زیانبارش همواره بر دوش نهادهای اقتصادی سنگینی می کند ولی اگر آن را لحظه ای از فکرمان کنار بگذاریم بایستی اعتراف کرد که سودهای هنگفت شرکت های بیمه که از محل سرمایه گذاری های حاصله به دست می آید بسیار بالا است و دلیلش هم آن است که اکثر سهامداران معظم بانکها و شرکت های بزرگ صنعتی را مدیران شرکت های بیمه تشکیل می دهند. دست اندرکاران اقتصادی کانادا بر این باورهستند که مهمترین اصل، نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه و نهادهای بانکی و سرمایه گذاری است تا در سایه آن بتوان پایه اعتماد و حسن نیت را بنا و سرمایه گذار را قانع کرد که همواره شخصی هست که از سرمایه های در جریان محافظت کند. در جهت تحقق این مطلب سازمانی از جانب دولت کانادا مامور شده است تا نظارت دقیقی در جهت حفظ منافع بیمه شدگان و سرمایه گذاران روی همه شرکت های بیمه داشته باشد.

این شرکت بیمه دولتی تا سطح ۲۵۰۰۰۰ دلار همه خساراتی که در بیمه های شخصی تحت پوشش شرکت های بیمه است را مجدد بیمه می کند تا در صورت ورشکستگی یا هر مورد پیش بینی نشده که روی داد و شرکت مزبور امکان پرداخت خسارت را نداشت از این محل خسارت را جبران نماید. نام این سازمان عبارت است از:

Property & Casualty Insurance Compensation Corporation

نکته حائز اهمیت آن است که سهم هر رشته بیمه ای در ساختار بازار بیمه اموال و مسئولیت در کانادا به قرار ذیل است:

۱-بیمه های اتومبیل ۵۰ درصد   ۲- بیمه های مسئولیت ۱۰ درصد

۳- بقیه بیمه های اموال ۳۵ درصد     ۴- سایر ۵ درصد

با نگاه مجدد به آمار ارایه شده به اهمیت بیمه های اتومبیل در بازار بیمه کانادا پی می بریم. امید است اطلاعات ارایه شده توانسته باشد به بخشی از سئوالات شما خوانندگان محترم پاسخ دهد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com