Farhad-Farsadi-n


مسایل حقوقی بیمه در زمان خسارت در اولویت بررسی است و مهمترین مساله آن است که خسارت بر اثر یکی از موارد تحت پوشش بیمه اتفاق افتاده باشد و در ثانی بیمه گذار (خریدار بیمه) مرتکب عملی نشده باشد که باعث بروز خسارت و تشدید غرامت گردیده باشد.

مورد اول خسارت اتومبیل است در زمانی که گواهینامه راننده تمدید نشده بوده و شرکت بیمه به همین دلیل از پرداخت غرامت خودداری می کند:
بیمه گذار از شرکت بیمه در دادگاه ادعای غرامت می کند و مورد با نام “کوزل بر علیه شرکت بیمه پرسنل” تشکیل می شود. بعد از طی مراحل قانونی دادگاه با استدلال به این نکته که عمل بیمه گذار در زمان خرید بیمه درست بوده است و گواهینامه رانندگی وی دارای اعتبار لازم بوده و مسایل ارتباطی بیمه گذار با اداره راهنمایی و رانندگی مورد شخصی است و چرا بیمه گذار اعتبار گواهینامه اش را تمدید ننموده مربوط به خودشان است و ربطی به شرکت بیمه ندارد، لذا رای را به نفع بیمه گذار صادر کرده و شرکت بیمه پرسنل را مجبور می کند تا خسارت را تمام و کمال بپردازد. در این میان کوزل( بیمه گذار) را ۱۲۰ دلار جریمه می کند چون در زمان مقتضی گواهینامه اش را تمدید نکرده است.

مورد دوم غرامت بیمه حادثه گروهی است که بیمه شده کارمند یک موسسه بزرگ بوده و مسئول پرسنلی به اشتباه اسم وی را از لیست در ۲ سال آخر فعالیتش از بیمه حذف کرده و حق بیمه برایش پرداخت نکرده است. شرکت بیمه با استدلال به اینکه در زمانی اسم بیمه شده از لیست حذف شده و حق بیمه ای برایش هم پرداخت نشده، از پرداخت غرامت از کار افتادگی شخص مربوطه خودداری می کند.
بیمه شده بر اثر حادثه در زمانی که در محل کارش بوده دچار از کار افتادگی می شود و بدون اطلاع از چیزی مورد را به شرکت بیمه اطلاع می دهد. بعد از گذشت یک روز با خبر اینکه غرامتش غیر قابل جبران است مواجه می شود و ازکارفرما و شرکت بیمه به دادگاه شکایت می کند. دادگاه بعد از بررسی مورد خبط و خطای کارفرما را باعث این مورد تشخیص می دهد و شرکت کارفرما را مجبور می کند از محل بیمه مسئولیت خطا و غفلت(مدیران و کارمندان) بخشی از غرامت را بپردازد و مابقی غرامت را از شرکت بیمه حادثه گروهی می خواهد که جبران نماید و در مقابل حق بیمه ۲ سالی که بر اثر اشتباه پرداخت نشده را از بیمه گذار اخذ و به شرکت بیمه مربوطه باز پرداخت می کند.
موارد یاد شده نشان از آن دارد که مسایل حقوقی بیمه بسیار پیچیده است و تعیین تقصیر و غفلت همیشه کار آسانی نیست و به همین علت مهم است که شرکت های بیمه همیشه از بیمه گذاران (خریداران بیمه) خود می خواهند تا از قبول تقصیر خودداری نمایند و تشخیص را به عهده کاردان بگذارند.

Directors & Officers Liability Insurance بیمه مسئولیت مدیران و کارمندان
Group Insurance Benefits بیمه حادثه گروهی
Personal Auto Insurance بیمه اتومبیل شخصی

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com