شهروند- علی شریفیان: هفته گذشته جو اولیور، وزیر دارایی و امور مالی دولت فدرال در ونکوور اعلام کرد در سال مالی آینده بدون افزایش مالیات ها و به رغم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی کسری بودجه فدرال رفع خواهد شد. من افتخار دارم اعلام کنم که علاوه بر اینکه کسری بودجه رفع خواهد شد در سال ۲۰۱۵ ما یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هم اضافه بودجه خواهیم داشت.
جو اولیور زمانی چنین ادعاهایی را مطرح کرد که روز پیش از آن بانک تی دی اعلام کرد در سال مالی ۲۰۱۶ـ ۲۰۱۵ مبلغ کسری بودجه به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و در سال مالی ۲۰۱۷ – ۲۰۱۵ این کسری به ۶۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی تی دی پیش بینی کرده اند قیمت نفت در سال مالی ۲۰۱۵ به ۵۰/۶۷ دلار امریکا و در سال ۲۰۱۶به ۸۱ دلار امریکا افزایش پیدا خواهد کرد.
از سوی دیگر اولیور زمانی این آمار و ارقام را در ونکوور اعلام کرده که دست کم دو وزیر کابینه دولت فدرال از اثرات کاهش قیمت نفت بر بودجه کشور سخن گفته و نظری متفاوت با وزیر دارایی مطرح کرده اند.
تونی کلمنت، وزیر خزانه داری گفته است سقوط قیمت نفت بر کسری بودجه دولت اثرات منفی خواهد گذاشت و گرگ ویکفورد، وزیر منابع طبیعی هم در جلسه در واشنگتن دی سی نظری مشابه را عنوان کرده است. جو اولیور بر خلاف معمول که لایحه بودجه در ماه مارس به مجلس ارائه می شود، امسال joe-oliverلایحه خود را در ماه آوریل ارائه خواهد کرد.