شهروند- علی شریفیان: این هفته نشریه هفتگی طنز شارلی در سه میلیون چاپ و به ۱۶ زبان و از جمله به زبان فارسی در فرانسه و سراسر جهان منتشر شد و با استقبال کم نظیری در تاریخ مطبوعات روبرو شد. روی جلد شارلی کاریکاتوری از محمد، پیامبر اسلام چاپ شده که اشک هایش را پاک می کند. کنار آن آمده «من شارلی هستم» و تیتر زده شده «همه بخشیده شدند».

charlie-H1در مجموع بر اساس اخرین اطلاعات حدود۵۰۰ نسخه از شارلی در شش استان کانادا خریداری شده است.

نزدیک ظهر هفتم ژانویه دو مسلمان افراطی با حمله مسلحانه با سلاح های سنگین ۱۲ نفر از هئیت تحریره و کاریکاتوریست نشریه هفتگی «شارلی» را با کمال قساوت قتل عام کردند. این دو در درگیری با پلیس فرانسه کشته شدند.

روز ۸ ژانویه این کشتار بی سابقه بازتابی جهانی یافت. از جمله در کبک و کانادا رسانه ها به شکل وسیعی به آن پرداختند. تمام نشریات فرانسه زبان کبک و کانادا روی جلد خود را به کاریکاتور محمد، پیامبر مسلمانان جهان اختصاص دادند، اما حتی تندروترین و رادیکالترین نشریات انگلیسی زبان از انجام این کار خودداری کردند. از جمله مهمترین و بزرگترین رسانه کانادا سی بی سی از انتشار کاریکاتور پیامبر مسلمانان در سایت ها و برنامه های تلویزیونی اش خودداری کرد.

مسئول استاندارد و اتیکت انتشار مطالب سی بی سی به دنبال اعتراض گروه زیادی از مردم اعلام کرد ما به منظور «سانسور» از انتشار کاریکاتورهای پیامبر خودداری نکرده ایم، این کار به منظور «احترام» به اعتقادات مردم صورت گرفته است.

شرکت پخش کننده گفته است قرار است ۱۵۰۰ نسخه دیگر در کانادا پخش شود. ۷۵ درصد نسخه های شارلی در کبک به فروش رسیده است. روز جمعه گروه زیادی در صف های نسبتا طولانی منتظر خرید شارلی بودند، اما موفق به خرید آن نشدند.

در کشورهای مسلمان از جمله نیجریه، پاکستان، اردن و الجزیره تظاهرات اعتراضی در مخالفت با چاپ کاریکاتورهای پیامبر مسلمانان برگزار شد. در بعضی از این تظاهرات از جمله در پاکستان خشونت هایی هم به وقوع پیوست.