بر اساس یک طرح آزمایشی یک ساله، دولت فدرال برای همسران کانادایی هایی که در کانادا به سر می برند و منتظر دریافت اقامت دائم خود هستند، ویزای کار باز صادر می کند.

این برنامه یک ساله آزمایشی پس از پخش گزارشی از تلویزیونCBC به اجرا در می آید که به موجب آن هزاران خانواده کانادایی در حالت بلاتکلیفی به سر می برند. همسران  متقاضی اقامت دائم در این خانواده ها به دلیل مراحل طولانی رسیدگی به پرونده های اقامت دائم از طریق اسپانسرشیپ (کفالت WorkPermitهمسر)، اجازه کار نداشته و تحت پوشش بیمه درمان عمومی نیستند.

سخنگوی وزارت مهاجرت هفته گذشته بهCBCگفت:”همانطور که قول داده بودیم، وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا یک برنامه آزمایشی  را به اجرا در خواهد آورد که به موجب آن کسانی که منتظر دریافت اقامت دائم خود تحت قانون اسپانسرشیپ همسر (کفالت همسر) از داخل کانادا هستند، می توانند بسیار سریع تر از انجام مراحل پرونده خود، اجازه کار را دریافت کنند. این موضوع همچنین باعث می شود که این افراد در عین  حالی که خانواده خود را تامین می کنند، در اقتصاد کانادا نیز سهمی داشته باشند.”

هفته گذشتهCBC گزارش مردی را که اهل نیوزلند است پخش کرد. وی دارای نامزد کانادایی و یک پسر ١٣ ماهه است. (او از ازدواج قبلی خود یک پسر ۶ ساله نیز دارد.)

این مرد از ماه فوریه ٢٠١٣ ساکن کانادا است. وی می بایست از ماه جولای گذشته که پرونده اقامت دائم خود را تحویل داده، یک سال صبر کند و می گوید بزرگ ترین چالش او  امرار معاش و پرداخت قبض ها و قسط خانه است.

افرادی که قبلا پرونده خود را تحویل داده اند و در مواردی بیش از ١٨ ماه است که در انتظار به سر می برند، می توانند امیدوار باشند که پرونده مجوز کارشان در طی  چند هفته بررسی شده و متقاضیان جدید پس از ۴ ماه مجوز کار خود را دریافت می کنند.

مجوز کار باز به متقاضیان این امکان را می دهد که در طول رسیدگی به پرونده خود، برای هر کارفرمایی که مایل باشند برای مدت معینی کار کرده و تا زمان دریافت اقامت دائم خود، تحت پوشش بیمه درمان عمومی باشند.

*علیرضا درستکار کارشناس رسمی مهاجرت و عضو رسمی انجمن مترجمان انتاریو