بیمه های مسافرتی، جهت پوشش هزینه های پزشکی که به صورت پیشامدهای تصادفی و یا اضطراری و مریضی است، برقرار شده است. همچنین مواردی مانند گم شدن چمدان، دیر رسیدن به پرواز، نیاز به آمبولانس حتی هوایی، برگشت مسافر به کشور خودش، بستری شدن در بیمارستان و حتی عمل جراحی و ده ها مورد دیگر از جمله، فیزیوتراپی در یک بیمه مسافرتی وجود دارد. یکی از مواردی که اینروزها در مورد آن صحبت است ابولا است.

ebola۱ـ ابولا چیست؟

ابولا یکی از بیماری های کشنده دنیاست. این بیماری یک ویروس بسیار واگیردار است که بیش از ۹۰ درصد از افراد مبتلا را، می کشد و موجب وحشت در میان جوامع شیوع یافته می شود.

۲ـ احتمال مرگ ناشی از ابولا چقدر است؟

آمار مرگ و میر از ۲۵ تا ۹۰ درصد متغیر است و بستگی به میزان آسیب دارد. پنج گونه متفاوت از ویروس ابولا وجود دارد : Bundibugyo , Ivory Coast, Reston, Sudan و Zaire که نام محل هایی است که شناسایی شده اند. چهار نوع از این پنج گونه منجر به بیماری انسانها می شود و Reston به انسان سرایت کرده، اما بیماری و مرگی تا به حال از این ویروس گزارش نشده است.

۳ـ ابولا اولین بار کجا دیده شد؟

ابولا اولین بار در ۱۹۷۶ به طور همزمان در Nzaraکه نام امروزی آن جنوب سودان است و درYambukuکه امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نامیده می شد شایع شد. و بعد از آن به روستایی نزدیک رودخانه ابولا منتقل شد که نامش را از آنجا گرفته است.

۴ـ ابولا از کجا منتقل می شود؟

در برخی نواحی آفریقا، سرایت از طریق تماس با حیوانات عفونی و آلوده به این ویروس مثل شامپانزه ها، گوریل ها، خفاش های میوه، میمونها، بز کوهی یا جوجه تیغی ها که مرده یا بیمار در جنگل های انبوه مناطق گرم و پر باران یافت شده اند. ابولا می تواند هم از حیوان و هم از انسان سرایت شود. این بیماری بوسیله هوا منتقل نمی شود. انتقال انسان با انسان از طریق ارتباط نزدیک خونی، ترشحات یا سایر مایعات بدن از یک فرد آلوده به ابولا اتفاق می افتد. ارتباط مستقیم با جسد اغلب در مراسم تدفین، یکی از راه های اصلی انتقال بیماری است. مراسم تدفین در جوامعی که این ویروس شیوع یافته یک سنت مهم است و مردم درگیر شستن و لمس کردن جسد می شود تا عشق شان را به مرده ابراز کنند. در آخرین ساعات مرگ، ویروس بسیار عفونی شده و بنابراین احتمال انتقال از بدن فرد مرده بسیار بالاتر می رود. به همین دلیل، تضمین خاکسپاری سالم یک بخش حیاتی از مدیریت شیوع است. کارکنان سلامت در طی درمان بیماران ابولا، مکرر مبتلا شده اند و این، از طریق ارتباط نزدیک با بیماران، بدون استفاده از دستکش، ماسک حفاظ نشده، بوده است .

۵ـ نشانه ها چیست؟

در مراحل اولیه ابتلا، نشانه های خاصی وجود ندارد، و تشخیص ابولا دشوار است. اغلب بیماری از طریق حمله ناگهانی تب، ضعف، درد ماهیچه، سردرد و گلو درد مشخص می شود و با استفراغ، اسهال، خارش، آسیب کلیه و کبد و نشانه های خونریزی مثل خونریزی بینی، استفراغ خونی، اسهال خونی، خونریزی داخلی و ورم ملتحمه، ادامه می یابد. هرچند که این نشانه های خونریزی در کمتر از ۵۰ در صد موارد دیده می شود.

فراموش نکنید بیمه مسافرتی را حتما از شخصی متخصص در این امر دریافت کنید تا در زمان مطالبه Claim متوجه کاستی های بیمه که در اثر عدم تجربه و دانش ارائه دهنده آن می تواند رخ دهد نشوید. همیشه در نظر داشته باشید که هرگز بدون بیمه به سفر نروید، زیرا حادثه، لحظه ، مکان و سن نمی شناسد.

ترجمه و اقتباس از سازمان پزشکان بدون مرز

شرکت بیمه رحیمیان Insufin از خوانندگان و علاقمندان دعوت به عمل می آورد که تجربه های خوب و بد خود را پیرامون بیمه با ما در میان بگذارند.

مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل   news@insufin.com مطرح کنید.

به وب لاگ ما سر بزنید www.cover4u.ca

www.youtube.com/sherkatbimeh

https:www.facebook.com/Insufin

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی مشاوران متخصص بیمه و امور مالی کانادا به شماره ثبت ۲۰۶۵۸۱۷ است.